Ik heb op vrijdag 6 januari 2012 mijn volken gedruppeld. Het was ongeveer 6 graden. Twee volken zaten voor het grootste deel in de onderste broedbak. De andere volken voor een groot deel in de bovenste broedbak. Twee experimenteel opgekweekte volken staan op 1 broedbak. Alle volken redelijk aan de maat met ongeveer 8 straten bijen.
Vandaag vrijdag 13 januari 2012 de lade van de volken gecontroleerd.
Uit de volken die in de maand september behandeld zijn met Apiquard vielen ongeveer 50 mijten per volk. Uit het ene experimenteel opgekweekte (schone afleger) opgekweekte volk vielen ook ongeveer 50 mijten. Uit het andere volk waar tijdens de opkweek een paar ramen gesloten broed bij waren gehangen (uit zogenaamde schone volken) waren ruim drie keer zoveel mijten gevallen. Uit de gevallen wasplaatjes en de temperatuur van de dekplank is duidelijk dat dit volk inmiddels een broednest heeft. Bij de andere volken waren nog geen wasplaatjes te vinden en was de dekplank nog koud. Wetenschappelijk zegt dit niet zoveel. Wil ik echt weten hoeveel mijten er nu nog in de volken zitten en of er wel een broednest is (met eventueel ook mijten) dan zou ik elk volk moeten openen en alle bijen moeten behandelen met, bijvoorbeeld, de suiker rol methode. Dit werk laat ik graag aan een onderzoekinstituut over. Voor mij is wel duidelijk dat met het overhangen van ramen gesloten broed ik varroa het volk heb binnengebracht. Daarnaast heb ik het idee dat ik in ieder geval nog wat mijten heb gedood voordat het echte broedseizoen is begonnen. Misschien ben ik nog net optijd geweest.

* Ter aanvulling. De twee experimenteel opgekweekte volken waren nog niet eerder behandeld tegen varroa.
Met vriendelijke groet, Leo.