aantal kasten bij elkaar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
maja de bij
Contacteer:

aantal kasten bij elkaar?

Bericht door maja de bij »

kan iemand me vertellen hoeveel kasten je maximaal bij elkaar kunt zetten? waar let je dan op? zijn hier regels voor? en maakt het dan uit of het aan of in een bosperceel of een weide is?
ik moet jammer genoeg mijn kasten verplaatsen en heb een mooi bosperceeltje gevonden..... :be9:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: aantal kasten bij elkaar?

Bericht door Hans van der Post. »

maja de bij schreef:kan iemand me vertellen hoeveel kasten je maximaal bij elkaar kunt zetten?
- waar let je dan op?
- zijn hier regels voor?
- en maakt het dan uit of het aan of in een bosperceel of een weide is?
ik moet jammer genoeg mijn kasten verplaatsen en heb een mooi bosperceeltje gevonden..... :be9:
Waar je op letten:
Is er genoeg te halen, wat bloeit er het hele seizoen?
Staan er nog meer bijenvolken, in een normaal gebied binnen de de bebouwde kom in een stad zoals Leiden kun je 20 tot 25 volken bij elkaar zetten en een paar km verder weer die hoeveelheid.

Nee er zijn geen regels, wel natuurwetten; teveel volken op een kluitje gaat het minder met de volken en sterven uit. :cry:

Het ligt er maar aan wat voor een bosperceel. Staat in het voorjaar volop sneewklok, bosanemoon en boshyacint? geweldig!
Het bos zelf wilgensoorten, acacia en lindebomen en zijn veel bomen begroeid met klimop voor de noodzakelijke najaars- stuifmeel? dan is het een ideaal bosperceel. Maar groeien er eik beuk enz. enz. dan is dit een arm gebied niet goed voor bijenvolken.

Een weide kan in het voorjaar tot eind mei, wat opbrengen mids er langs slootkanten wilgen en in de weide veel paarden -en pinksterbloemen staan en half mei de klaver gaat bloeien. Daarna is het in een weidegebied "ver" van bewoning gedaan en zieltogen bijenvolken.

Uiteindelijk zal je eerst de drachtomgeving moeten verkennen waar je je volken wil plaatsen, wat ook heel leuk is.
!Hans.
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: aantal kasten bij elkaar?

Bericht door jjmvaningen »

maja de bij schreef:ik moet jammer genoeg mijn kasten verplaatsen en heb een mooi bosperceeltje gevonden..... :be9:
1. vraag in ieder geval toestemming van de eigenaar om daar je kasten neer te zetten.
anders loop je het risico dat de eigenaar gaat reageren.
2. kijk, net wat hans zegt, in de buurt wat er groeit (en bloeit).
groet, jacques
Plaats reactie