Het volgende heeft zich bij mij voorgedaan:
Nadat ik mijn raten door de bijen heb laten schoonmaken heb ik voor de 2e maal op rij moeten constateren dat het grootste deel van mijn ratenbestand,uitgebouwde honingkamerraten en onbebroede broedkamerraten een "witte uitslag" heeft.
Het is een waas over de gehele raat die er op het eerste oog niet uitziet als schimmel,toch vermoed ik dat het schimmel is.
Ik heb de raten opgeslagen in een luchtgedroogde kast gewoon in de "bedrijfsstand" dak erop en met de vliegopening open in een niet condenserende omgeving,bij normale luchtvochtigheid en behoorlijk constante temperatuur dus..
Ik heb me laten vertellen dat dit veroorzaakt kan zijn doordat de bijen honingdauw hebben gehaald,maar ik heb deze raten er mijns inziens afgehaald voordat er hier honingdauw te halen viel (1 juli 2011) en ook heb ik deze witte waas geconstateerd op honingkamerramen die amper waren uitgebouwd en die in het geheel geen nectar hebben bevat die ik ook vóór de honingdauwperiode van het volk heb afgehaald. De witte waas is niet in de kasten geconstateerd alleen op de was.
Ik heb besloten om de boel maar weer om te smelten.
De vraag is: is er iemand die hier ook ervaringen mee heeft in het aanwezig zijn van deze witte waas en kan die mij vertellen wat het is (ik snap dat je dit niet zomaar met zekerheid kan zeggen) Is het een verandering van de was of is het toch schimmel?
En wat kan ik er tegen doen om dit te voorkomen? Helpt het ijsazijn verhaal ook hiertegen?
Ik weet dat de meeste organismen of aeroob of anearoob zijn dus waarschijnlijk ga ik het,mocht het schimmel zijn,het toekomende jaar in de kiem proberen te smoren door s'winters het ratenbestand niet meer aan zuurstof bloot te stellen.
Mocht dit lukken horen jullie dit vast van mij.
Graag verneem ik jullie ervaringen.
De enigzins bekomen,
Alfa.