springbalsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
O Peatey
Contacteer:

springbalsemien

Bericht door O Peatey »

Ik heb vorige herfst van een gewaardeerd forumlid wat zaadjes toegestuurd gekregen van springbalsemien.
Dit zaad wil ik ergens in de buurt uitzaaien, bijv buitendijks land (Enkhuizen) om op termijn een populatie drachtplanten op te bouwen.
Heeft een van jullie een idee voor de beste biotoop voor deze soort en kan ik beter eerst thuis zaaien en daarna de jonge planten overzetten of direct terplekke zaaien?
Alle reacties zijn welkom.
Pieter
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: springbalsemien

Bericht door maartenkleijne »

Ze hebben absoluut zon nodig en kunnen niet tegen maaien.
In een droge zomer kunnen ze plots afsterven op plekken die niet vochtig genoeg zijn.
Humusrijke bosgrond is ook prima, mits met genoeg zon. In Duitsland weet ik een populatie die een kompleet vrij open bos heeft overwoekerd.
Maar de grootste populaties vind je steevast langs oevers, mits niet gemaaid. Dat kun je nu zien aan opstaande plantenresten van vorig jaar.
Normaal is het beste ze in de herfst ter plekke te zaaien. Nu zou ik meer kans geven door ze in bak te zaaien en ze uit te planten zodra de eerste echte blaadjes (voorbij de kiembladen) uitkomen. En qua locatie een beetje spreiden, want een plant is genoeg om volgend jaar een populatie te vormen, en je hebt niet alleen rekening te houden met geschikte groeiplekken maar ook met beheerders die de balsemien als exoot kunnen bestrijden. Dus risicospreiding is goed. En als ze eenmaal staan: elk jaar september een paar handjes zaad verder verspreiden.
PS: het zijn echte pioniersplanten met geringe concurrentiekracht maar door de overdaad aan zaad kunnen ze zelfs in grasland jarenlang stand houden: er is altijd wel wat zaad dat net gunstig terecht komt.
PPS: je bent aan de late kant want ze zijn nu massaal aan het opkomen, temeer reden om thuis t beginnen.
gr,
m
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

O Peatey
Contacteer:

Bericht door O Peatey »

bedankt heren, ik ga morgen gelijk zaaien.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

aan de springbalsemien zal ik van de week ook een beginnen om te zaaien en dan in kleine potjes dat ik ze zelf kan uit zetten dan heb ik ze niet overal staan in me bijen tuin :D want het is echt onkruid
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Bij mij zijn er vele duizenden opgekomen waarvan de helft gewied gaat worden, dus als iemand er nog wil.... (Hilversum).
Als ze uit de grond moeten ze eventjes snel opgepot worden en een paar dagen goed nat gehouden anders zij ze zo weg.
gr,
m
Plaats reactie