We maken ons allemaal zo druk om de sterfte van de gedomesticeerde honingbijen,maar is er ook iemand die de sterfte danwel toename van de 400 andere soorten bijen in Nederland onderzoekt?

Merops apiaster
Volgens mij zijn wij geen voorstanders van gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, maar er niet op tegen als dit geen bijensterfte geeft. We geven natuurlijk de voorkeur aan het inzetten van allerlei "beestjes" om op biologische wijze schade aan het gewas te voorkomen.alfa vulgaris schreef:Het ziet er mij naar uit dat deze twee felle voorstanders van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen elkaar nogal tegenspreken.
Meneer Staals,kunt u ook bewijzen dat de bijen er daadwerkelijk van geproefd hebben?
Het antwoord:"Het was een bedekte teelt" voldoet.
Of meneer van Poperingen had ik moeten begrijpen dat de teler er langer op had moeten spuiten?
Randy heeft ook zitten shoppen in het artikel en ongeveer 30 regels aan onzin geschreven. Randy claimt dat er niet naar Varroa en Nosema is gekeken. Dat staat zo duidelijk in het artikel dat ik me afvraag of hij het artikel zelf compleet heeft gelezen. (Even een mailtje naar hem getikt hierover.)marc schreef:Een van de mensen waar ik de meeste waardering voor heb om zijn kijk op het bijengebeuren is Randy Oliver (Scientific Beekeeping).
De Bijen waar ik op dit moment wat problemen mee heb zullen tot begin Augustus in een bedekte teelt hun werk blijven doen . en dat in deze regio met vele volken .alfa vulgaris schreef:
Ik moet zeggen dat het wel een erg interessante is dat bijen in de bedekte teelt er niet aan kapot gaan.
Belangrijk voor mij,want zij moeten wel bespoten voedsel eten.
Nu moeten we natuurlijk wel eerlijk zijn en de bijen er waarschijnlijk maar 3 of 4 weken staan i.p.v 23 weken.
D
Maartenmaartenkleijne schreef: We weten nu dat bijen kunnen sterven van lage dosis imidacloprid, maar er zijn ook bijen die in gebieden waar veel imidacloprid wordt gebruikt toch prima overleven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten