mijn bijen zijn de winter goed doorgekomen.
de ene heeft twee broekasten de ander een honingkast met een broedkast.
alle twee de volken bouwen nu raten tussen de ramen van de twee kasten, hoe voorkom ik dat?
Een kast is vol met Gaudi-achtige bouwsels. Ik bedoel ze houden zich niet aan de ramen, maar maken er een soort efteling van.......
wat kan ik doen?
ik zou de ramen kunnen vervangen.
de bijen zitten met name in de twee onderste bakken, maar het broednest zit deels ook in de bovenste kast (en dus ook ertussenin......)
dank voor uw hulp
ratenbouwen tussen de ramen, met GAUDI-bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: ratenbouwen tussen de ramen, met GAUDI-bijen
Oeh! Foto!!!
Sorry dat ik niet kan helpen. Ik zou denk ik de ongewenste raat weg schrapen met de kastbijtel. En wat nieuwe ramen geven om uit te bouwen. Dan blijven ze bezig. Want ze willen wel bouwen heb ik geleerd... wie weet vervelen ze zich en maken ze er een pretpark van?
Maar, een foto zou leuk zijn
Sorry dat ik niet kan helpen. Ik zou denk ik de ongewenste raat weg schrapen met de kastbijtel. En wat nieuwe ramen geven om uit te bouwen. Dan blijven ze bezig. Want ze willen wel bouwen heb ik geleerd... wie weet vervelen ze zich en maken ze er een pretpark van?
Maar, een foto zou leuk zijn

- jawi
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Zorgen voor de correcte raamafstand?
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenruimte
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenruimte
Jan-Willem
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Gebruik je kunstraat? of laat je de bijen vrij bouwen?schollevaer schreef:[.................]
alle twee de volken bouwen nu raten tussen de ramen van de twee kasten, hoe voorkom ik dat?
Een kast is vol met Gaudi-achtige bouwsels. Ik bedoel ze houden zich niet aan de ramen, maar maken er een soort efteling van.......
[..................]dank voor uw hulp
Bij dit laatste moet je regelmatig kijken of de bijen wel netjes recht in het raam bouwen. Desnoods de raat bijbuigen.
En zoals de andere schrijver opmerkte is de "bijenmaat" tussen bakken en ramen wel juist?
!Hans.
Dit dacht ik ook gelijk....gebruik je kunstraat?Hans van der Post. schreef: Gebruik je kunstraat? of laat je de bijen vrij bouwen?
Bij dit laatste moet je regelmatig kijken of de bijen wel netjes recht in het raam bouwen. Desnoods de raat bijbuigen.
En zoals de andere schrijver opmerkte is de "bijenmaat" tussen bakken en ramen wel juist?
Nee dan kun je er aan denken een klein strookje was boven aan de ramen vast te maken... Of een lijntje gesmolten was in de raamrichting aan brengen.
Dit stimuleert de bijen om in iedergeval in de raamrichting te bouwen.