Wil heel graag Imker worden, maar.........

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wil heel graag Imker worden, maar.........

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het boek "Bijenhouden, hoe doe je dat" van Friedrich Pohl kan ik je aanraden.

Beginnen met een zesramer gaat inderdaad niet, het volk groeit daar uit. In de zomer heb je toch al gauw een 20-ramer (2 10-raams spaarkast broedkamers) nodig en als je honing wilt oogsten ook een honingkamer. Bij de Werkbij (Rhenen en Emst) verkopen ze ook 8-ramers. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze zullen het toch niet voor niets verkopen. Voordeel van deze kasten is dat ze handzamer en lichter zijn. Zie: http://www.dewerkbij.nl/spaarkast%20WERKBIJ.php
De Heul
Contacteer:

Bericht door De Heul »

De Heul schreef:Hallo allemaal :be8:
Ik woon in St-Annaland Zeeland en ik ben mindervalide ik heb borderline en iets met mijn hersens maar kan heel goed met beesten om gaan enz heb best veel gedult en leer snel , kan helaas niet van huis dat heeft met de ziekte te maken, enz

Maar mijn wens is prijktijk imker worden zonder cursus wand ik kan niet zo goed leren meer nu ..
is er iemand in de buurt die mij wil helpen 1 aan bijen volkje denk dan aan 3 raaten en graag op weg helpen ik leer erg snel meschien wel te snel dus ingrijpen is nodig bij mij..
ik heb dus iemand nodig die mij de baas kan enz wel met liefde graag wand dat ik i te weinig gehad in mijn jeugd jaren van daar mijn ziekte afa
ik heb een kast van 6 ramen kan uit gebreid worden naar 12 ramen een mini plus dus kunst stof
graag hulp gevraagt ..
wie kan mij verder helpen zo dat ik wat plezier nog krijg in de bijen wereld :be3:

graag mailen naar g.j.v.leeuwen@zeelandnet.nl
ik heet Gijs
ben 57 jaar oud en al meer dan 37 jaar ziek!

Dank u voor het lezen

M v Groet Gijs van Leeuwen :be2:
Ik heb iemand gevonden in St Annaland

een zeker mhr Egebeen hij zou berijdt zijn mij het te leren wat ik erg fijn vind natuurlijk
dus alle bedankt voor het reageren en wens u allen ook veel goeds toe

wat mij betrefd kan deze topic op korte termijn weg

bedankt Gijs

Ook vond ik het fijn dat er veel sugesties kwamen bracht mij op een idee

nog een gezond bijenjaar... :be2:
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Santtu Pikkarainen schreef:Beginnen met een zesramer gaat inderdaad niet, het volk groeit daar uit.
Dat hangt er natuurlijk wel van af hoe groot het startvolkje is, en wanneer je er mee start.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Nah je kan zeker beginnen met een 6-ramer. Dat is handzamer dan een 10-11-12 ramer. Zolang je er rekening mee houdt dat ze er op een gegeven moment uitgroeien en je dus een 2e 6-ramer nodig hebt. Bijenvolken hoeven niet op 3 x 10 ramen te zitten om honing te geven, een 6-ramer doet dat net zo goed zij het minder. Honigkamers voor 6-ramers zijn te koop of vrij eenvoudig zelf gemaakt.

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van het aanhouden van kleinere volken (max 1-2 BK spaarkast). Minder gesjouw en minder risico als het fout gaat, je hebt er al snel meer. Het is niet ongewoon dat een goede 6 ramer in mei me 3 goede 6-ramers in oktober oplevert.

Lennard
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

loop je dan geen verhoogd risico op zwermen?
nogal riskant voor een beginer.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Misschien iets. In grote kasten zwermen bijen minder snel. Als beginner kijk je zowiezo vaak in je volken en moet je zwermtekens leren herkennen. In een 6-ramer heb je maar 6 ramen om na te zien.

Als het lijkt dat ze op (korte) termijn gaan zwermen splits je ze gewoon en heb je 2 6-ramers met bijen. Als je aardige dracht hebt en het managen gaat je goed af dan kan een 6-ramer je ook 6 kilo honing opleveren (of meer).

Eeen aquarium van 2 meter is niet zo veel leuker dan een aquarium van 50 centimeter. Het is allebei leuk en het 2e is veel minder gesjouw (en kost beduidend minder).

Maar de topicstarter heeft een mentor dus zal hij in eerste instantie de bedrijfsmethode van zijn mentor overnemen.

Lennard
De Heul
Contacteer:

Bericht door De Heul »

Santtu Pikkarainen schreef:Het boek "Bijenhouden, hoe doe je dat" van Friedrich Pohl kan ik je aanraden.

Beginnen met een zesramer gaat inderdaad niet, het volk groeit daar uit. In de zomer heb je toch al gauw een 20-ramer (2 10-raams spaarkast broedkamers) nodig en als je honing wilt oogsten ook een honingkamer. Bij de Werkbij (Rhenen en Emst) verkopen ze ook 8-ramers. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze zullen het toch niet voor niets verkopen. Voordeel van deze kasten is dat ze handzamer en lichter zijn. Zie: http://www.dewerkbij.nl/spaarkast%20WERKBIJ.php
ik kan dat boek lenen dus ga ik er in leren, bedankt nog :hive:
De Heul
Contacteer:

Bericht door De Heul »

LWPisa schreef:Misschien iets. In grote kasten zwermen bijen minder snel. Als beginner kijk je zowiezo vaak in je volken en moet je zwermtekens leren herkennen. In een 6-ramer heb je maar 6 ramen om na te zien.

Als het lijkt dat ze op (korte) termijn gaan zwermen splits je ze gewoon en heb je 2 6-ramers met bijen. Als je aardige dracht hebt en het managen gaat je goed af dan kan een 6-ramer je ook 6 kilo honing opleveren (of meer).

Eeen aquarium van 2 meter is niet zo veel leuker dan een aquarium van 50 centimeter. Het is allebei leuk en het 2e is veel minder gesjouw (en kost beduidend minder).

Maar de topicstarter heeft een mentor dus zal hij in eerste instantie de bedrijfsmethode van zijn mentor overnemen.

Lennard
Hallo ik heb er nu een deel van 6 ramen er boven op dus nu 12 raams , ik zal maar zeggen 6 broed en 6 honing , kan hem nog uit breiden naar 18 ramen dan moet ik weer aan de slag om dat te verwezellijke...
zo is het beter zo te lezen hier..
dus 12 raams nu..

Gtz Gijs :be2:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Het boek "Bijenhouden, hoe doe je dat" van Friedrich Pohl kan ik je aanraden.

da's het slechtste leerboek in de Nederlandse taal, staan verschillende fouten en onduidelijkheden in.

Vriendelijke groet
semar(dominique)
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Een Top Bar Hive zou ook nog een optie kunnen zijn, het voordeel is dat deze kast makkelijk met het bijenvolk meegroeit en maar een verdieping is. Dit scheelt tilwerk. Je hebt daarnaast minder materiaal zoals raampjes nodig en bijbehorend gereedschap...
Gesloten