Er zijn soorten die een aantal weken bloeien, waar dus maar kort bijen nodig zijn. Maar er zijn ook doordragers en die hebben dus veel langer bijen nodig.
ad staals
Tinusm.kolsters. schreef:Dag Ad is kalk broed ook een ziekte of is het te vroeg naar de kas brengen van bijen.
En dan weer in de kou te zetten van de bijen, waarna ze dan het broed niet op temperatuur kunnen houden en het broed dood gaat.
Ik ben niet tegen het bestuiven , maar klagen met gezonde benen.
Ik heb deze klacht nooit gehoord, Iemand wel?m.kolsters. schreef:Maar men klaagd over kalkbroed en dat komt omdat de larven dood gaan als de bijen van de kas weer naar buiten gaan in deze tijd van het jaar te koud.
Misschien beter even informeren onder welke omstandigheden die Bijen geplaatst en herplaatst waren . En er zijn meer voorbeelden van dat Bijen na 14 weken hun oude standplaats weer herkenden .A.A. Staals schreef:
Ik neem aan dat het plaatsen in het voorjaar rond deze tijd was, want na die teelt is dit de tijd dat de volgende teelt zowat bloeit. Dan is het voor de tweede keer plaatsen van dat volk ongewenst daar het niet (voldoende) herstelt is na de eerdere plaatsing. Slechte bijen plaatsen maakt dat veel telers overschakelen op hommels.
Wat betreft terug vliegen naar de oude plek, na drie of vier maanden vliegt er geen bij terug.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten