Buckfast koninginnenteelt 2012

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Het nieuwe teeltseizoen gaat binnenkort weer beginnen.

http://home.kpn.nl/buckfast/
Ik heb mijn website vernieuwd met de pedigrees van de lijnen die ik voor 2012 beschikbaar heb.
Ook heb ik een teeltrooster voor 2012 gemaakt.

U kunt op mijn site ook allerlei beschrijvingen vinden, zoals:
Apidea's vullen.
Moeren invoeren.
Broed afleggers maken

Maar wat erg belangrijk is:

Schudzwermen maken, om opzetters te maken met een zo laag mogelijke varoa belasting.
De link van de Video die ik al eerder ook op dit forum heb gezet, is nu ook op mijn site aan te klikken.

Veel teelt plezier gewenst in 2012.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Buckfast koninginnenteelt 2012

Bericht door Kroese »

De afgelopen winter heb ik bij een aantal afdelingen "mijn koninginnenteelt methode " lezing vertoond.
Ik vond dit een succes, en heb erg veel positieve reacties hier op gehad.
Er zijn nu vele imkers die het kunstje nu ook geleerd hebben, zodat er vele koninginnen zelf geteeld kunnen worden.

Wat loopt er bij mij allemaal, vlak voor de teelt gaat starten.
Ik heb dit jaar 100% uitgwinterd, wel enkele kleinere volken maar dat is natuurlijk vrij normaal.
Veel van mijn schudzwermen die ik in isolatie 6 ramers op HBK ramen had ingewinterd, moest ik al vroeg een bak op zetten, zodat ze snel 12 HBK ramen met bijen en broed hadden. Dit noem ik altijd mijn gouden reserve.
Zie ook dit videootje:http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=25711

Gisteren Dinsdagavond 8 Mei het grootste deel van mijn volken weer van het fruit gehaald.
Donderdag ga ik een voor/test/warmloop teelt opstarten. De eerste uitloop is dan Dinsdag 22 Mei.
Dit doe ik wel vaker, om weer even alles op zijn plaats te zetten, en de routine weer op te starten.
Maar of ik deze voorteelt kan starten is altijd afhankelijk of ik mijn bijen op tijd van de fruit terug kan halen.
Ik heb natuurlijk een aardig aantal sterke pleegvolken nodig voor een ruime teelt.
Met de moeren ga ik in 1e instantie veel van mijn Apidea's, Keelers en EWK's vullen.
Het kan zijn, dat ik dan wat extra moeren ga overhouden, maar voor het zelfde geld kan er een deel mislukken.
Er zijn bij de reeds bestelde een paar imkers die al eerder dan de 1e rooster dag na 29 Mei moeren wilde hebben, die kan ik dan naar voren halen. Zo krijg ik wat ruimte in de rooster datums.
Gelukkig zijn de temperaturen beter geworden voor het maken van de starter en het omlarven.

Vanaf half Juni heb ik dan ook weer stand bevruchte F1 koninginnen van mijn teelt lijnen(als er gesloten broed is). Waarschijnlijk heb ik dan ook moeren in gebruikte Apidea's en Apidea gelijkende kastjes te koop. Die zijn dan gevuld met bijen, voer en een stand bevruchte moer. Ik wil het aantal verschillende systemen kastjes gaan beperken. Voor deze Apidea's heb ik ook 2 container blokken voor 4X Apidea's beschikbaar, om mee naar een bevruchting station te gaan. Misschien voor de imkers die niet zo handig met de hamer en zaag zijn?

Ook heb ik plannen om over een paar weken weer met de KI te gaan beginnen. Hiervoor heb ik al rekening gehouden met de teelt van de darren voor bepaalde lijnen.

Al met al ben ik zeer tevreden over de B44 dochters die ik in flinke aantallen heb laten bevruchten op Marken 2011. Die moeren doen het uitstekend. Hier heb ik al een mooie selectie van gemaakt.
Vorig seizoen heb ik eind Juli nog een teelt van deze combinatie gemaakt, en deze dochters heb ik in een paar volken van mezelf en bij collega imkers onder gebracht. Deze nateelt heeft zijn vooral zachtaardigheid behouden. De bijen hebben nog steeds 2 mooie oranje ringen, met een iets donkerder achterlijfpunt.
De volksontwikkeling van deze dochters ziet er erg goed uit. Hier ben ik zeer tevreden over.

Voor verdere info over de teelten, klik op mijn pedigree link, of mail buckfast(apenstaart)hetnet.nl
Plaats reactie