Het pleegvolk dat ik in gedachten had om eerdaags de aangeblazen doppen in te laten verzorgen is niet echt in acute zwermstemming, maar om elk risico te vermijden wil ik een tussenaflegger maken. Dit heb ik vaker gedaan om het zwermen te verhinderen, dan kwam er altijd een raampje met open broed in de onderste bak voor een nieuwe moer. Nu gaat het echter om de koninginnenteelt met aangeblazen dopjes.
Het idee is als volgt:
Puf rook onder de kast, zodat er veel (jonge) bijen naar de honingkamer gaan.
Wachten, zeg tien minuten.
Bakken afbouwen.
Honingkamer (van boven het moerrooster) op de bodem plaatsen.
Raam uit de honingkamer halen alwaar het raam met de aangeblazen doppen komt.
Separator op de honingkamer.
De broedkamers op de separator.
Dus zonder open broed of uitlopend broed te plaatsen in de honingkamer, behalve dan de aangeblazen doppen. Goed idee, of heeft iemand suggesties?
Groet,
Vespa
Koninginnenteelt in tussenaflegger
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Koninginnenteelt in tussenaflegger
Dat jagen met rook is geen goed idee! Bijen krijgen een nicotine vergiftiging en de honing krijgt de smaak van rook.
Ik raad je aan eens deze topic van Hennie Kroese te lezen: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =6&t=26003
Dit heb ik ook een aantal jaren geleden van Hennie geleerd, het werkt perfect.
Gebruik een omgebouwde separator daar heb ik het gaas weggehaald en aan een kant in het hout een spleet gemaakt waar bij aanvang het moerrooster -en later de perforeerde plaat wordt ingeschoven.
Een bak met afgeslagen ramen met openbroed dag wachten en je bak zit vol met jonge voedsterbijen.
Ik raad je aan eens deze topic van Hennie Kroese te lezen: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =6&t=26003
Dit heb ik ook een aantal jaren geleden van Hennie geleerd, het werkt perfect.
Gebruik een omgebouwde separator daar heb ik het gaas weggehaald en aan een kant in het hout een spleet gemaakt waar bij aanvang het moerrooster -en later de perforeerde plaat wordt ingeschoven.
Een bak met afgeslagen ramen met openbroed dag wachten en je bak zit vol met jonge voedsterbijen.
!Hans.