Europa onderzoekt bijensterfte.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ook dit jaar worden terug heel wat subsidies gegeven door Europa voor onderzoek bijensterfte .
Zie omzendbrief van een paar jaar terug.
Hopelijk worden de échte oorzaken eens vastgesteld en meegedeeld en blijft het niet bij vage vermoedens.

http://ec.europa.eu/food/animal/liveani ... ion_nl.pdf
groetjes
roger
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Europa onderzoekt bijensterfte.

Bericht door m.kolsters. »

Het wordt toch F 16 kweken denk ik.
Ook denk ik dat de imker netter moet gaan werken en ( een goed bestrijdingsmiddel moet gebruiken ) oude troep weg gooien en op tijd nieuw kopen.
Ook weet ik dat geld uitgeven niet de sterke kant is van een IMKER
Tinus Kolsters
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Het lijkt er inderdaad op dat de varroamijt de hoofdboosdoener is van de bijensterfte.
Lekgebeten bijen krijgen virussen binnen en leggen het loodje.
Zo blijkt ons mobieltje misschien niet de oorzaak van de bijenellende?
Een goede kast en dus niet een kast met een lek dak en een verotte bodem, met geregeld wat frisse kunstraat, een goede varroa bestrijding een paar keer per jaar (minstens nazomer en winter) middels mierenzuur of thymovar en oxaalzuur.
Goede suiker van bijvoorbeeld de Aldi, en dan gewoon echt 15 kg/kast en geen gram minder, liever een of twee kilo meer, 17 kg/volk is me bij mijn Carnica bijen dit jaar goed bevallen. Zorgen dat het mengsel niet te hoge temperaturen bereikt gedurende het oplossen van de suiker.
Ik denk dat de imker dan een eind op weg is als hij/zij die investeringen doet. Het hoeft ook niet een dure red cedar kast te wezen als het maar GOED is, een goede watervast multiplex kast bijv voldoet ook, en dus geen wrakke of oude besmette spullen of zwarte was met 200 pophuidjes in de raampjes.
Naar mijn idee, duiken er echter toch wel wat te vaak voor bijen schadelijke bestrijdingsmiddelen op in de landbouw.
Als de overheid die rommel in de ban doet en de imker zijn kasten/raat/varroabestrijding en invoeren op de rit houdt, zouden we dan niet een eind op de goede weg zijn?
Oh ja, met subsidie tien miljard krokusjes in de bermen planten helpt natuurlijk ook erg goed :lol: maar ik denk dat dit weinig kans maakt met de huidige bezuinigingen.

Freek
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Al weer!!

hennie oes
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Waarschijnlijk ventileer ik een persoonlijke frustratie op dit moment,maar dat moet de lezer maar bepalen.

Ik probeer al een paar dagen een fatsoenlijke plek te vinden voor een afleggertje.
Ha!dat moet je eens proberen.
(Het valt me voorral op dat het eerste wat in mensen opkomt is:" of ze er ook last van hebben " i.p.v. dat ze weten dat de mens er ook profijt van zou kunnen hebben...Bah!)

Iedereen zit te piepen over dat het zo slecht met de bijen gaat tegenwoordig ,maar als je beweert dat de mens zich eens wat bijvriendelijker moet gedragen wordt je voor je het weet aangekeken als zo'n groene hippie of erger.

Ik heb m'n buik zolangzamerhand vol van dat geönderzoek naar ziektes enz.
Ik denk dat men eens moeten onderzoeken hoe het zit met de verstandhouding tussen mens en bij en dat men eerst maar eens wat moet DOEN met de uitkomsten daarvan.
Ik denk dat we dan al een heel eind in de goede richting zitten.

Iedereeen weet zolangzamerhand dat het slecht gaat met de bijen en veel dingen weten we al om de situatie te verbeteren,maar het is altijd een ander die er wat aan moet doen. :twisted:
Voorral de imker met z'n luie-reet-hobby natuurlijk!

Een woord van Alfa.
tonie-v
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door tonie-v »

Beste Alfa,

Dat met luie reet hobby kan ik me niet geheel in vinden, :naughty:
Voor het welzijn van de bijen is dit, als je het goed doet, zwermverhindering, nieuwe raat aanbieden, smelten van oude raat,varoa bestreiding, zo af en toe een zwerm schepen en dan natuurlijk de honing afname met slingeren beslist geen luie reet hobby.

En ja al die comersie over de bijen doet ook in mijn ogen niet altijd goed!
Ik heb momenteel bijna een dagtaak aan het behandelen van mijn volkjes! :dance:

Maar oke ieder zijn eigen mening.

groet tonie
ajv
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Tonie,

Ik ben blij dat iemand anders heeft uitgelegd wat de imker zijn verantwoordelijkheden allemaal inhouden en dat de imker veel doet om de bijenpopulatie op peil te houden .
De imker doet dit vast en zeker uit eigenbelang,maar zeker ook zodat de gehele mensheid hiervan letterlijk de vruchten plukt van zijn en de bij haar arbeid en niet alleen de mens ook het dierenrijk is gebaat bij de aanwezigheid van honingbijen ten bate van hun voedselvoorziening.

Of mijn opmerking nu cynisch was of sarcastisch weet ik eigenlijk niet,maar enigzins bitter was hij wel.

We zijn het gewoon eens met elkaar Tonie.

Ik wou eigenlijk zeggen dat als de gehele mensheid de bijen zou helpen in hun voortbestaan en niet alleen de imkers het vast een stuk beter gesteld was met de bijen.

Ik had gister vast even een dipje.

Ik wil nog graag aan jouw verhaal toevoegen dat de kasten niet alleen moeten worden aangeschaft of in elkaar gezet,maar zo nu en dan ook nog eens moeten worden geschilderd om de afschrijvingskosten beheersbaar te houden.

Alfa
Jannes

Bericht door Jannes »

Beste,

Kan me er ook wel een beetje in vinden. Ook ik ken imkers met deze mentaliteit:

De volken redden zicht wel. Ik kijk er bijna nooit in. Als ze zwermen hoort dat toch bij het volk?
Waarom kunstzwerm maken< dat regelt het volk toch ook prima zelf?
Deze imkers (beter mens die een bijenvolk in zijn tuin heeft) houden vanzelf op. Als het volk is uitgezwermd en de bijen de eerste winters niet doorkomen is het vanzelf uit met de pret.

Jannes
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

in de praktijk schift alles zichzelf uit, van de 10 begingers heb je er soms nog maar 5 over na 5 jaar.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie