Die wijsheid van die dunne en die dikke oplossing en de effecten daarvan heb ik destijds eens opgestoken in een Australische brochure Fat bees, skinny bees:https://rirdc.infoservices.com.au/items/05-054. Nu ben ik overigens toch niet zo heel erg onder de indruk van die tekst, omdat ze uitgebreid uitleggen dat het bijvoeren met stuifmeelvervanger ergens goed voor zou zijn. Ik heb nadien weer andere studies onder ogen gehad waarin dat overtuigend tegengesproken wordt.
Om even heel precies te zijn over de oplossing die ik gemaakt heb: ik heb destijds zo'n emmer gemaakt met allemaal gaatjes in de bodem. Dan stort je één pak suiker op de bodem en dat maak je doornat. Dan stort ik er 9 kilo suiker op en 5 liter koud water. Meer past er niet in. Daarna duurt het een nachtje voor het doorgelopen is. Dus dat is helemaal niet zo'n dunne oplossing? Mooi, dat weten we dan.
Overigens was ik toch al van plan om regelmatig te voeren in kleine beetjes, want ik wil stimuleren en niet voeren. Daarover waren we het dus al ongemerkt eens.
Groet,
Bart
Omgaan met zwermen
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Omgaan met zwermen
vraag me anders wel af hoe ´moervriendelijk´dat stofzuigen dan wel is?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Semar wat is vriendelijk. Ga niet hier opsommen wat er onvriendelijk in het bijenhouden is.semar schreef:vraag me anders wel af hoe ´moervriendelijk´dat stofzuigen dan wel is?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Willem de Jong heeft toch iets aardig uit gedacht om moeilijk te scheppen zwermen toch binnen boord te halen.
Kijk eens op zijn site: http://www.bijendans.nl/1023399.htm
!Hans.
ik vind toch dat de lol er een beetje af is met die stofzuigers...
En als je een beetje ver van huis bent kun je nog een elektrogeengroep meesleuren ook
En als je een beetje ver van huis bent kun je nog een elektrogeengroep meesleuren ook

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat dacht je van een 12 volt zuigertje? er is altijd een accu te vinden; er zit zoiets in je auto.jomme schreef:ik vind toch dat de lol er een beetje af is met die stofzuigers...

Want die kist ( zie: http://www.bijendans.nl/1023399.htm )vervoer je ook niet achterop je fiets.
!Hans.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
wat denk je van een omvormer naar 220 in je auto. Makkelijk en voor een paar euries bij de action.