imkeren met A. mellifera mellifera

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Dar-Bert »

Albert,

ik vraag me af hoeveel van het A. mellifera mellifera genoom nog aanwezig is de bastaadbij. Daarvoor heb je toch een flinke wilde populatie van honingbijen nodig ofwel een flink aantal imkers dat nooit een buckfast of carnica-koningin heeft aangeschaft. Ik kan me voorstellen dat mellifera x bastaard vooral in de verstedelijkte gebieden van Nederland zeldzaam is. Maar goed, dit blijft speculatie. Genetisch onderzoek hieraan zou interessant zijn, vooral gekoppeld aan de mate van wintersterfte.

Groet, Bert
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Tony,

Ja eigenlijk is het gewoon "goed imkeren" wat ik daar beschreven heb, kan je de hand geven bijna, heb wel minder bijen maar heb deze sinds mijn 14e en ben nu 42. Vorig jaar ging het echter goed mis met mijn bastaarden, en wel omdat ik te weinig aan varroa bestrijding deed (alleen oxaalzuur gedurende eind december). Van vijf volken bleef een schamel volkje over, dus of die bijen het redden zonder varroa bestrijding vindt ik een vraagteken. Ben toen over gegaan naar Carnica en het enig overgebleven volkje ook omgeturnd naar Carnica. Beleef plezier aan deze bijen, meer dan aan de bastaarden die slecter presteerden maar wil hiermee niet zeggen dat goede buckfast of zwarte bijen niet kunnen presteren. Je moet dan echt een teeltprogramma opzetten om zo'n varroa resistente zwarte bij te telen.
Albert M.b.t. "ander ras" de nogal steeklustige bastaard die hier rondvliegt beschouw ik niet als de rustige vriendelijke zwarte bij. Je zult dus je carnica of buckfast of bastaarden moeten omturnen naar zwarte bij door ze om te turnen door hopeloos moerloos maken en raam eitjes van de zwarte bij in te hangen, en een zuivere zwarte koningin moeten betrekken van een plek waar alleen zwarte bijen zitten.
M.a.w., zit denk ik net zoveel werk in als in de Carnica bij.

Groet,

Freek
J.R.
Imker sinds: 2005
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Het is volgens mij zelfs moeilijker om te proberen met AMM te imkeren,
want je moet om de 2 jaar zien een nieuwe zuivere zwarte koningin te krijgen.
Op dit moment valt dat zeker niet mee.
Een teeltstation op texel zou mooi zijn , maar dan moeten ze daar over op raszuivere AMM.
Waar halen we die vandaan?
In Duitsland zijn ze al jaren aan het proberen een teeltstation op 1 van de eilanden te krijgen.

Kortom wie durft het aan om met AMM te beginnen.

Groet,

Jan
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Ergens een link naar het NRC artikel? :think:

Is dit wat?:

http://www.mellifica.be/nl/reines/
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Jomme,

Volgens mij zijn die koninginnen uit die link goed.
Voordat ik vorig jaar maar met Carnica materiaal ben begonnen heb ik de zwarte bij overwogen en heb ik ook naar deze koninginnen zitten kijken. Maar misschien zijn er meer experts hier die ons meer over deze koninginnen kunnen vertellen of ervaring met ze hebben.

Groet,

Freek
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Dar-Bert schreef:Zojuist het artikel in NRC gelezen. Interessant!

Zolang imkers werken met "raszuivere" buckfast en carnica en volop varroabestrijding blijven doen voorkomen we dat de honingbij zich aanpast aan varroa. Eigenlijk moeten we dus minder aan varroabestrijding gaan doen en minder gaan werken met raszuivere lijnen. Dus de natuur laten selecteren op varroaresistentie waarbij de imker selecteert op vriendelijkheid en honingproductie.

Ik snap evenwel prima dat ik nu een beetje een knuppel in het hoenderhok gooi. Op de korte termijn levert zo'n strategie meer sterfte en steekgrage bijen op. Daarvoor is veel geduld nodig. Maar op de lange termijn zal de combinatie imkerselectie natuurlijke selectie gezondere bijen opleveren over de gehele linie. De genetische eigenschappen van de bijen waarmee een imker werkt hebben uiteraard invloed op de bijenvolken in de omgeving.

Een andere oplossing: een AMM teeltstation op Texel!

Groet, Bert
in pricipe heb je gelijk en lost de natuur dit op (het ras doet er niet toe), alleen jammer dat de mensen in de tussentijd niets te eten hebben als een groot deel van de bijen verdwijnt tijdens het proces van aanpassen aan de parasiet.
dat aanpassen kan eeuwen duuren, en ík ben niet van plan om daar op te gaan wachten.
:wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Semar,

Ik denk ook dat het vele generaties bijen kan duren voor varroa resistentie is bereikt:Met asbakkenras bijen:
Vorig jaar ging het echter goed mis met mijn bastaarden, en wel omdat ik te weinig aan varroa bestrijding deed (alleen oxaalzuur gedurende eind december). Van vijf volken bleef een schamel volkje over, dus of die bijen het redden zonder varroa bestrijding vindt ik een vraagteken.
Dus vraag ik mij af inderdaad hoe lang het duurt voordat die asbakkenbijen zich resistent hebben gemaakt tegen varroa.
Een teeltproces helpt denk ik wel om een varroa resistente bij te kweken. M.a.w. vindt het een beetje een onzin verhaal, uiteindelijk zijn Carnica bijen ook afgeleid van een nauurlijk ras, de buckfast bijen alleen niet.

Groet,

Freek
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Er zijn al plaatsen op de wereld waar bijen op zijn minst de varroa tolereert. Bijvoorbeeld in Zweden op Gotland (beschreven door Ingemar Fries), In de VS in Arnot Forest (beschreven door Thomas Seeley) of in Frankrijk bij le Mans en Avignon (beschreven door Yves le Conte). Om welke rassen het gaat weet ik niet. In Frankrijk neem ik aan dat het de zwarte bij is met Italiaanse invloed. In de VS moet het wel haast Carnica of misschien Italiaans zijn, waarschijnlijk geen zwarte bij. In Zweden vermoed ik dat de zwarte bij de basis vormt.
WUR experimenteert, naar ik meen, met bijen afkomstig van Gotland.
Jos
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

In het oosten van Rusland bestaat al veel langer dan hier een varroaprobleem en de Amerikaanse varroa-tolerante lijnen komen dan ook daar vandaan. In Amerika worden ze "Russian bees" genoemd, hier de primorskibij. In NEderland is een vereniging actief die zoekt naar varroatolerante bijen: http://www.duurzamebij.nl/

Groet, Bert
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Dar-Bert schreef:ik vraag me af hoeveel van het A. mellifera mellifera genoom nog aanwezig is de bastaadbij. ... Genetisch onderzoek hieraan zou interessant zijn.
Dt is rond 2000 nog gedaan zoals je overigens ook kunt lezen in het reeds eerder gegeven onderwerp over de Apis mellifera mellifera in Imkerpedia: Uit zowel morfologisch- als DNA- onderzoek is gebleken dat de bastaardbij in Noordwest-Europa nog steeds voor een groot deel bestaat uit het ecotype van de donkere bij dat oorspronkelijk in Noordwest-Europa (Britse Eilanden, Lage Landen, Duitsland en Scandinavië) voorkwam, en dat bij uitstek was aangepast was aan een winderig, kil en nat klimaat.
Als je hier meer van wilt weten dan lees je de bronnen zoals bij het betreffend onderwerp op Imkerpedia gemeld.
Freek schreef:Albert M.b.t. "ander ras" de nogal steeklustige bastaard die hier rondvliegt beschouw ik niet als de rustige vriendelijke zwarte bij.
Dat doe ik ook niet, maar je stelde je te weer tegen het overstappen "naar een compleet ander ras" terwijl de Apis mellifera mellifera hier juist van oorsprong "hoort". Dat vond ik frappant, meer niet.
Plaats reactie