Bok schreef:Bijen hebben water nodig. In de aflegger zitten de eerste dagen bijna geen vliegbijen om dit te halen.
Ik heb nooit ergens gelezen/geleerd/gehoord dat je een veger/aflegger een raam water geeft. (bij het maken van een starter voor koninginnenteelt is hiervan wel sprake). Mijn bijen hebben hierover ook nog nooit geklaagd
ad staals
Dat heb je natuurlijk wel. Net nog
Mijn bijen hebben me er nog nooit voor bedankt maar ik doe het toch maar. Al is het maar zodat ze de temperatuur goed op orde kunnen houden.
voor de mensen die het interesseren.
De aflegger is geslaagd! de koningin is eindelijk aan de leg en in de 6 ramer zijn er al 2 ramen bomvol met eitjes of jonge larven.
ik ga vandaag de 6 ramer vervangen met een 11 raamse simplex kast voor de koningin meer ruimte te geven voor te leggen.
bedankt aan de mensen die geantwoord hebben.
aja misschien nog een klein vraagje, zou het nog mogelijk zijn om de aflegger op 2 broedbakken (11 raamse simplex) in te winteren?
De aflegger is een succes geworden, heb net gekeken en alle ramen in de onderste bak zitten vol met bijen (11 raamse simplex). ze steken het vol met honing en alle legen cellen van uitgelopen bijen tussen de ramen gesloten broed steken ze onmiddelijk vol met honing. Ik vrees er een beetje voor dat de koningin niet zoveel plaats meer zal hebben om eitjes te leggen.
Moet ik een 2de broedbak er bovenop plaatsen of is dit al te laat?
Ik hang altijd gesloten en uitlopend broed zonder opzittende bijen over. De methode zoals Ad Staals beschrijft is helemaal ideaal. Ik wist niet dat je met gesloten broed met opzittende bijen ook een volkje met moer kunt versterken. Het geeft snel resultaat: 3000 bijen als het broed is uitgelopen en de opzittende bijen houden het broed warm.
BBBeez schreef:Ik hang altijd gesloten en uitlopend broed zonder opzittende bijen over. De methode zoals Ad Staals beschrijft is helemaal ideaal. Ik wist niet dat je met gesloten broed met opzittende bijen ook een volkje met moer kunt versterken. Het geeft snel resultaat: 3000 bijen als het broed is uitgelopen en de opzittende bijen houden het broed warm.
BBBeez schreef:Ik hang altijd gesloten en uitlopend broed zonder opzittende bijen over. De methode zoals Ad Staals beschrijft is helemaal ideaal. Ik wist niet dat je met gesloten broed met opzittende bijen ook een volkje met moer kunt versterken. Het geeft snel resultaat: 3000 bijen als het broed is uitgelopen en de opzittende bijen houden het broed warm.
Ja en ook veel varroa
Heb je dan ook enig idee over hoeveel varroa's dat dan gaat? En wat weegt het zwaarst versterking van het volk of die mogelijk enkele overgeplaatste varroa's?
Dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Ik probeer in zo'n geval gesloten broed uit een volk te halen dat onlangs een varroabestrijding heeft ondergaan.
Overigens, als de aflegger zelf nog geen varroabestrijding heeft gehad ...