goeienmoggel schreef:Ook jij weet dat jonge imkers besodemieterd worden met F16 bijen die ze worden aangesmeerd voor Buckfast bijen/volken.
ja en ik merk aan het spul van mijn ´leerling´ dat begingers ook een goede plek zijn om oud bijen materiaal te dumpen, op zich niks mis mee maar vaak is bv de uitwisselbaarheid etc ver te zoeken.
het is dan de taak van de ervaren imkers op dit risico te wijzen (mischien nieuweling vergezelen),
ook dat het aanschaffen van prachtige rasmoeren lang niet altijd lijd tot uitmuntende resultaten.
vaak worden van de moertjes wonderen verwacht, goed bijen houden begingt en eidingt bij de imker.
somige rasen bijen vragen een iets andere benadering en behandeling dan de vuilnis bakkies. hoewel ik niet wil beweren dat begingers geen rasbijen zouden moeten houden, is dit ook een van de dingen die ervaren imkers ook moeten vertellen.
hoe goed een moertje ook mag zijn als de imker (nog) niet alle nuances beheerst kan het ook tot mislukking leiden.
zelf ben ik hier meestal wat terughoudend in, wat beterft oud materiaal kopen, ook niks mis mee als de prijs in goede verhouding is tot het product. helaas is de markt voor bijenspullen klein en de enige afnemers voor de ´stoppers´zijn dan de begingers die vaak nog niet van de hoed en de rand weten.
de tijd dat iedereen een ´gildebroeder´was is echt verleden tijd.
ter overdenking (of niet)?
vriendelijke groet
Semar(dominique)*
*compromis een avatar én de echte naam