bijvoederen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
poepegatje
Contacteer:

bijvoederen

Bericht door poepegatje »

als leek kom je zoveel verschillende visies te horen. Mijn vraag: wat is het verschil tussen de soorten deeg, welke voor/nadelen? (apifonda, fondabee, St ambrosiusdeeg....)
Wanneer deeg geven, wanneer suikeroplossing ? Voor/nadelen ?
wie kan me klaarheid schenken in deze donkere materie ?
dank
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Onze vereniging geeft momenteel een beginnerscursus, maar ook als praktijkbegeleider en "ervaren" imker steek je daar veel van op. Onze leraar vatte de voederproblematiek van het ogenblik als volgt samen: met Apifonda (voederdeeg) en invertsuiker hou je de volken in leven, met suikeroplossing 1:1 stimuleer je de volken.
Achter deze samenvatting zit gelukkig een nadere uitleg. Het voederdeeg en de invertsuiker bevat weinig vocht, de bijen kunnen niet meer doen dan opslaan. Maar met de suikeroplossing simuleer je een flinke dracht, er moet flink vocht worden verdampt en dat alles stimuleert de ontwikkeling.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Eddy Geurtsen schreef:Onze vereniging geeft momenteel een beginnerscursus, maar ook als praktijkbegeleider en "ervaren" imker steek je daar veel van op. Onze leraar vatte de voederproblematiek van het ogenblik als volgt samen: met Apifonda (voederdeeg) en invertsuiker hou je de volken in leven, met suikeroplossing 1:1 stimuleer je de volken.
Achter deze samenvatting zit gelukkig een nadere uitleg. Het voederdeeg en de invertsuiker bevat weinig vocht, de bijen kunnen niet meer doen dan opslaan. Maar met de suikeroplossing simuleer je een flinke dracht, er moet flink vocht worden verdampt en dat alles stimuleert de ontwikkeling.
Het maakt de bijen niet uit wat ze krijgen. Om ze te stimuleren moeten ze continu wat krijgen. Dit bereik je het makkelijkst met een pak suikerdeeg omdat de opname snelheid niet groot is. Niemand zal zijn bijen elke dag een klein beetje vloeibaar geven. De opname snelheid van vloeibaar is groot en zal snel worden opgeslagen.

ad staals
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Voor kleine hoeveelheden voederdeeg voorzie ik zelf in de behoefte. Met een oude koffiemolen maal ik wat kristalsuiker tot poedersuiker. Ik giet er een scheut honing op, even door elkaar roeren met een vork of lepel en daarna even met een paar vingers kneden, klaar! Deze oplossing wordt niet hard, maar blijft dik vloeibaar (minder geschikt om een moerhuisje tijdelijk af te sluiten).
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

Sterker nog, ik heb 2 mooie moeren met werksters laten verkleven in de brei van fijne suiker en honing...
Gemaakt met suiker in een vijzel en honing samen een stevige drup in het kluisje , recht weggelegd, helaas gaan vloeien alles binnen 24 uur verkleefd en ter ziele...
Iemand moeren over? ;)

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

als ik apidea vul dan doe ik apifonda in dat voerbakje
dan knip ik een stukje krant op maat dan de hoekjes er afknippen dat op je suikerdeeg leggen dan kunnen de bijen van uit de hoekjes die ik weg heb geknipt het deeg opeten en ze verkleven niet
en als ze te weinig ruimte hebben dan vreten ze dat krantje wat verder
werkt zeer goed
gr paul
ps heb wel 2 moere over alleen wel buckfast :)
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Ik wil niet zeuren, maar er is nog geen duidelijk antwoord gegeven op de vragen.....

Wat is een goed produkt voor het hele jaar door te geven als extra voer bij te weinig dracht?
Juiste manier van voeren? (en bedankt heer Zwartepoorte voor uw krant-verhaal maar als leek snap ik daar helemaal niets van...)
Wat zijn de voor -en nadelen van de verschillende deegsoorten?

En kunnen jullie misschien rekening houden dat uitleg gevraagd wordt door leken (ik althans...) en dat een leek niet zo maar alles snapt...

Dank!
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Paul67 schreef:Ik wil niet zeuren, maar er is nog geen duidelijk antwoord gegeven op de vragen.....

Wat is een goed produkt voor het hele jaar door te geven als extra voer bij te weinig dracht?

Dit zijn enkele producten. Maar wat ik al eerder heb gezegd het maakt de bijen niet uit, als ze maar te eten hebben. Een mogelijk nadeel van eigen gemaakt suikerwater:
gaat /kan gaan schimmelen. Dus niet te grote hoeveelheid aanmaken.

ad staals
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik vind vervoeren van bijen die tijdens vervoer worden gevoerd met suikerdeeg vééééééél eenvoudiger dan met vloeibaar. :lol:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

je gaat natuurlijk niet voederen èn transporteren op hetzelfde moment alfa,

:doh:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie