volgenns de buren (duitsland, zie ook: http://apis-ev.de/fileadmin/Infobriefe_ ... 012_13.pdf )
is het één der slechtste voorjaren voor de honingoogst.
boosdoeners waren de koude 'tijdens bloei en de oostenwind (droge lucht).
er wordt zelf gewaarschuwd om de volken na te lopen en, daar waar nodig,
nu al bij te voeren.
wordt dit bij ons ook zo herkend?
groet, jacques
voorjaarsdracht 2012
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- wilgenroosje
- Contacteer:
Re: voorjaarsdracht 2012
Ik herken het wel. Bij ons in de buurt veel wilgen, diverse fruitboomgaarden, aardig wat paardebloemen, etc. maar zit nog nauwelijks wat in de honingkamers. Tijdens al deze bloeiperioden was het veel te koud, resulterend in minder nectarproductie en nauwelijks vliegende bijen. En nu de linde begint te bloeien is het met vliegweer weer slecht. Ik verwacht een heel slecht honingjaar.
Laatst gewijzigd door wilgenroosje op vr 15 jun 2012, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgelopen zaterdag 2 kleine volken die naar het koolzaad zijn gegaan kaalgeslingerd. 15 en 20 kg. (ja ze hebben ramen honing van andere volken gekregen)
Niet weinig als je bedenkt dat dit kleine volken waren toen ze gingen.
2 andere hoofdvolken beide 15 kg van alles wat geslingerd en ook nog honing van deze volken op de "koolzaad" volken gezet.
Tja minder dan vorig jaar en 3 weken later maar ik wil het niet slecht noemen.
Voor de komende periode ziet het er mooi uit
Afgelopen donderdag hadden ze het al druk op de linde en vandaag zag ik ze in de regen vliegen. Komende week ziet er goed uit. Vorig jaar was de linde hier niets.
Niet weinig als je bedenkt dat dit kleine volken waren toen ze gingen.
2 andere hoofdvolken beide 15 kg van alles wat geslingerd en ook nog honing van deze volken op de "koolzaad" volken gezet.
Tja minder dan vorig jaar en 3 weken later maar ik wil het niet slecht noemen.
Voor de komende periode ziet het er mooi uit
Afgelopen donderdag hadden ze het al druk op de linde en vandaag zag ik ze in de regen vliegen. Komende week ziet er goed uit. Vorig jaar was de linde hier niets.
groet,
Peter
Peter
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
het zal plaatselijk erg verschillen, hier is de ´zekere´esdoorn dit jaar mislukt, de meeste bloesems zijn blijkbaar bevroren, veel bomen is maar 5% van de bloemen geopend de rest waren/zijn verschromperde trosjes, de helicoptertjes in het najaar zullen dan ook zo goed als ontbreken.
de linde kan wat worden als het weer maar eens wil omslaan.
Vriendelijke groet.
semar(Dominique)
de linde kan wat worden als het weer maar eens wil omslaan.
Vriendelijke groet.
semar(Dominique)
Re: voorjaarsdracht 2012: HONGER!
Ook hier in Zeist is het een ramp met de dracht.
Fruit: nauwelijks bloesem en toen ook nog regen.
Weinig koolzaad. Acacia verregend. Klaverveld afgemaaid.
Redding bracht een veld vol paardenbloem en een bosje met hebe... dat inmiddels is gerooid i.v.m. sloop.
Vorige week trof ik twee volkjes aan zonder één druppel honing in de kast. Ze waren boos.
HONGER! Eén had al doppen gemaakt, de ander had geen broed meer. Hongerzwerm? Ik heb ze onmiddellijk bijgevoerd.
Nu bloeien de linden, gelukkig. Maar ik zie geen bij op de bloesems, terwijl het toch lekker geregend heeft. Snap er niets van.
Zouden ze het honinghalen zijn verleerd?
vriendelijke groet,
Debora
De Magische Bongerd, Zeist
Fruit: nauwelijks bloesem en toen ook nog regen.
Weinig koolzaad. Acacia verregend. Klaverveld afgemaaid.
Redding bracht een veld vol paardenbloem en een bosje met hebe... dat inmiddels is gerooid i.v.m. sloop.
Vorige week trof ik twee volkjes aan zonder één druppel honing in de kast. Ze waren boos.

Nu bloeien de linden, gelukkig. Maar ik zie geen bij op de bloesems, terwijl het toch lekker geregend heeft. Snap er niets van.
Zouden ze het honinghalen zijn verleerd?
vriendelijke groet,
Debora
De Magische Bongerd, Zeist
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Linde? Ruik maar! Als je haar 's avonds ruikt nectart ze, anders hebben de bijen er niks te zoeken. Het moet warm genoeg zijn.
gr,
m
m
O, bedankt Maarten.
Nu wordt het niet warmer dan een graad of 18 deze week...beetje aan de frisse kant, althans vergeleken met 1919:
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /5968/5471
'behalve op linde was er ook nog eenige dracht op korenbloem en klaver, doch dit was van weinig beteekenis.'
Houdt nog wel eens iemand zo'n staatje bij? Best grappig.
Enfin, hopelijk valt het mee.
En zo niet, dan wordt het suiker voor de dames.
vriendelijke groet,
Debora
Nu wordt het niet warmer dan een graad of 18 deze week...beetje aan de frisse kant, althans vergeleken met 1919:
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /5968/5471
'behalve op linde was er ook nog eenige dracht op korenbloem en klaver, doch dit was van weinig beteekenis.'
Houdt nog wel eens iemand zo'n staatje bij? Best grappig.
Enfin, hopelijk valt het mee.
En zo niet, dan wordt het suiker voor de dames.
vriendelijke groet,
Debora