geen moer en moerdoppen, weinig broed over

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
thijslam
Contacteer:

geen moer en moerdoppen, weinig broed over

Bericht door thijslam »

8 dagen geleden 12 moerdoppen verwijderd om zwermen tegen te gaan. Toen ook goede moer over de raten zien lopen. Nu 8 dagen later bij inspectie weinig broed, geen moerdoppen en geen moer zien lopen. Ik snap het even niet meer. Betekent dit dat de goede moer 8 dagen geleden tijdens of na de inspectie de kast is uitgevlucht? Had ik dan nu geen redcellen moeten zien?

alvast bedankt voor suggesties of tips!

Thijs - Heiloo
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: geen moer en moerdoppen, weinig broed over

Bericht door A.A. Staals »

thijslam schreef:8 dagen geleden 12 moerdoppen verwijderd om zwermen tegen te gaan. Toen ook goede moer over de raten zien lopen. Nu 8 dagen later bij inspectie weinig broed, geen moerdoppen en geen moer zien lopen. Ik snap het even niet meer. Betekent dit dat de goede moer 8 dagen geleden tijdens of na de inspectie de kast is uitgevlucht? Had ik dan nu geen redcellen moeten zien?

alvast bedankt voor suggesties of tips!

Thijs - Heiloo
Veel of weinig broed zegt niets. De vraag is zijn er eitjes?

ad staals
thijslam
Contacteer:

Bericht door thijslam »

nee geen eitjes...

thijs
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Een raam met eitjes inhangen beantwoord alle vragen....
gr,
m
Jannes

Bericht door Jannes »

Het niet leggen van de moer, is een veel voorkomend fenomeen in een dracht-arme periode, Mijn F1 had er dit voorzomer ook last van. Alle broed liep uit.Kast zat en zit vol bijen.
Na 2 weken inmiddels weer 6 ramen broed. Volk is en blijft rustig. Moerdoppen heb ik er nog niet in gezien!

Ook vorige jaren heb ik dit vaak gezien. Mijn éne locatie heeft daar last van, de andere helemaal niet! Daar loopt de dracht min of meer inelkaar over, thuis is een periode van armoede.

De zuster van deze F1 is er in dezelfde periode uitgevlogen en hing boven in de eikeboom. (paste niet meer in de kast :whistle: )
Die inmiddels in een zesramer opgevangen en doet het goed.
Dat volk hopeloos moerloos gemaakt en er loopt nu een eigenteelt F1 in rond die nu ongeveer begint te leggen.

Zo is er voor elke situatie een mogelijkheid, ook vaak anders dan de 'regels' ons vertellen. Hoe het zou moeten en hoe het gaat is vaak verschillend!

Groet,

Jannes
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jannes schreef:Het niet leggen van de moer, is een veel voorkomend fenomeen in een dracht-arme periode,
De oorzaak hiervan is dat de Koningin stopt met het leggen van eitjes wanneer er geen stuifmeel binnenkomt en de voorraad op is . Stuifmeel is broodnodig voor het voeren van de larfjes .

Jaap v P
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Hoewel het een ongewilde situatie is (een broedstop midden in het seizoen) heeft het als voordeel dat de Varroamijt ook een tijdelijke stop in de ontwikkeling moet inlassen. De bijen gaan flexibeler om met zo'n onderbreking dan de mijten, en zo heeft elk nadeel ook zijn voordeel....
thijslam
Contacteer:

Bericht door thijslam »

Allen, zeer bedankt voor de opmerkingen. Ik houd het in de gaten iedere 4 dagen en eventueel hang ik er een nieuw raam met eitjes in.

Thijs
Plaats reactie