ca 5km Bereklauw

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

ca 5km Bereklauw

Bericht door Franschman »

Op de weg Amsterdam-Almere- Lelystad zijn aan de rechterzijde ( richting Lelystad rijdend dus) ca 5km lang enorme velden met Berenklauw te zien . Deze indrukwekkende planten staan op het punt om in bloei te gaan.

Nog nooit heb ik een dergelijk groot drachtveld van deze plant gezien. Imkers in de aanpalende gebieden doen er goed aan hun 'voelhorens' c.q voelsprieten uit te steken en de bijen dit Paradijs te gunnen. :be3: Op een verder opgelegen mosterdperceel langs de weg ook geen kastje te zien. :( Imkers let op Uw zaak!
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: ca 5km Bereklauw

Bericht door alfa vulgaris »

kickuh :clap:

In mid friesland een klein perceel gezien dat al bloeit,maar nog niet op het hoogte punt is.
Franschman
Contacteer:

Bedankt voor de reactie Alfa,
Nu zou ik wel eens willen weten of de Bereklauw goed ( voor de mens) eetbare honing geeft.Dat de plant lelijke brandwonden kan opleveren omdat het de huid voor zonnestraling vatbaar maakt is bekend ! Oppassen dus mensen !!! :pray: Waarom deze plant zich zo woekerend langs deze snelweg heeft kunnen verbreiden,is een vraagteken.
Wie het weet mag het zeggen.
Weet Oude Essink raad ? :doh:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Franschman schreef: Waarom deze plant zich zo woekerend langs deze snelweg heeft kunnen verbreiden,is een vraagteken.
De oorzaak hiervan is dat de bermen tegenwoordig te laat gemaaid worden , dit doet men pas wanneer het zaad rijp is . Het wordt ook hier een steeds groter probleem .

Jaap v P
Franschman
Contacteer:

Dat is een helder antwoord Jaap. Bedankt voor je reactie :be9:
marijn
Contacteer:

Bericht door marijn »

hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar kijk regelmatig mee,nu wil ik toch graag even reageren.
Dat je het als imkers eens bent dat het een" probleem" is dat bermen te laat gemaaid worden is vreemd omdat laat maaien betekend meer bloemen ect.
Meer bloemen is toch meer stuifmeel etc dus niet klagen.

groetjes,
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Hoi,
Er wordt niet geklaagd dat laat maaien een probleem is,maar het steeds meer voorkomen van de Berenklauw.
Petro
marijn schreef:hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar kijk regelmatig mee,nu wil ik toch graag even reageren.
Dat je het als imkers eens bent dat het een" probleem" is dat bermen te laat gemaaid worden is vreemd omdat laat maaien betekend meer bloemen ect.
Meer bloemen is toch meer stuifmeel etc dus niet klagen.

groetjes,
Plaats reactie