Op een bedrijfsterrein moet een strook van ongeveer 40 meter lang en 2 meter breed beplant gaan worden.
Het mag wat verwilderen, onderhoud moet minimaal zijn.
Ik dacht aan een combinatie van spork en struikklimop.
De struikklimop is een tweejarige plant die in de pot zit.
De spork is een bewortelde stengel van 1 a 1,50 meter hoog.
Ik dacht er aan om om de meter te gaan planten, afwisselend spork en struikklimop.
De spork iets aan de achterkant van de strook, de struiklimop iets naar voren.
Mijn vragen aan de kenners:
Is dit genoeg ruimte voor de spork, of juist teveel of te weinig? Ik heb geen idee hoe snel de spork uitgroeit.
Groeit 1 enkele sporkstengel uit tot een volwaardige plant, of moet ik er meerdere bij elkaar planten?
Zijn 20 struiken klimop en 20 sporken bij elkaar genoeg voor een echte dracht?
Als ik een luchtige sporkhaag wil maken, wat is dan de plantafstand van de stengels?
Helaas krijg ik als kleine consument geen antwoord van de grote kwekerijen en hebben de gewone tuincentra geen sporken(kennis) in hun assortiment.
Sheila
Aanplanten spork en struikklimop
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Aanplanten spork en struikklimop
De Spork (Rhamnus frangula) groeit uit tot ongeveer 3 meter hoog en 1,5 meter breed. Als je ze op 1 meter zet, zal het uiteindelijk allemaal in elkaar groeien als dichte bosjes. 1 plant groeit uit tot een grote struik, je hoeft er dus niet meer bij elkaar te zetten. Je kan ze dus ook op 1,5 meter zetten. Dan heb je er dus ongeveer 25 nodig.
Om de bodem goed bedekt te hebben en snel (ivm onderhoud) moet je rekenen op 3 Struikklimop per m2. Dus 1 per meter strook van 2 meter (2m2) is te weinig. Het zal uiteindelijk wel dicht groeien, maar dan moet je veel onkruid wieden. 20 is dus niet genoeg.
Het zal zeker niet genoeg dracht opleveren voor het hele jaar, maar alles helpt natuurlijk. De Rhamnus bloeit vanaf mei tot de vorst, de klimop pas in het najaar. Hij moet dan ook nog in de zon staan om goed bevlogen te worden. De dames zullen dus zeker elders wat moeten vinden. Je zou ook een deel van de Rhamnus kunnen vervangen door Sleedoorn (Prunus spinosa), die bloeit vroeg en wordt ook goed bevlogen.
Als je een luchtige haag wilt maken, zou ik zeggen 3 op de meter, normaal voor een dichte haag 4-5 op een meter. Bedenk wel als je hem als haag knipt, je een deel van de bloemen eruit knipt.
Ik weet niet of je de planten al hebt en waar je woont, maar ik kan de planten leveren. Stuur dan even een PB.
Succes ermee, Renske
Om de bodem goed bedekt te hebben en snel (ivm onderhoud) moet je rekenen op 3 Struikklimop per m2. Dus 1 per meter strook van 2 meter (2m2) is te weinig. Het zal uiteindelijk wel dicht groeien, maar dan moet je veel onkruid wieden. 20 is dus niet genoeg.
Het zal zeker niet genoeg dracht opleveren voor het hele jaar, maar alles helpt natuurlijk. De Rhamnus bloeit vanaf mei tot de vorst, de klimop pas in het najaar. Hij moet dan ook nog in de zon staan om goed bevlogen te worden. De dames zullen dus zeker elders wat moeten vinden. Je zou ook een deel van de Rhamnus kunnen vervangen door Sleedoorn (Prunus spinosa), die bloeit vroeg en wordt ook goed bevlogen.
Als je een luchtige haag wilt maken, zou ik zeggen 3 op de meter, normaal voor een dichte haag 4-5 op een meter. Bedenk wel als je hem als haag knipt, je een deel van de bloemen eruit knipt.
Ik weet niet of je de planten al hebt en waar je woont, maar ik kan de planten leveren. Stuur dan even een PB.
Succes ermee, Renske
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.