voorjaarsontwikkeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: voorjaarsontwikkeling
De weersvoorspelling op weer.nl voor de komende 2 weken maken me nog niet gelukkig... Krap 20 graden (als we dat al halen) en veel regen. Meteo Gelderland is iets positiever. maar nog steeds niet heel goed...
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Een dag mooi weer en het is een lust om achter de kasten te zijn in de schemering!
Een gezoem en gebrom en heerlijke dampen vullen de stal!
Er wordt weer honing gemaakt!
En nu maar hopen dat deze weersverbetering aanhoudt en doorzet.
Een blijde imker!
Groeten,
Roel.
www ruinerimkers.nl
Een gezoem en gebrom en heerlijke dampen vullen de stal!
Er wordt weer honing gemaakt!
En nu maar hopen dat deze weersverbetering aanhoudt en doorzet.
Een blijde imker!

Groeten,
Roel.
www ruinerimkers.nl
-
- Contacteer:
Gisteravond rond half 9 vlogen ze nog volop en ik rook inderdaad ook honing. Mooi, kunnen ze even een eigen voorraad opbouwen.
Ik ga de HK's er wel z.s.m. weer bovenop zetten, als is de langetermijnvoorspelling nog steeds niet heel geweldig.
Hoe groot is de kans dat ze de suiker die ik dit weekend heb gevoerd van de broedkamer gaan verslepen naar de honingkamer?
Ik ga de HK's er wel z.s.m. weer bovenop zetten, als is de langetermijnvoorspelling nog steeds niet heel geweldig.
Hoe groot is de kans dat ze de suiker die ik dit weekend heb gevoerd van de broedkamer gaan verslepen naar de honingkamer?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Groot, als bijen het broednest willen uitbreiden wordt honing enof suiker verplaatst.Santtu Pikkarainen schreef:Hoe groot is de kans dat ze de suiker die ik dit weekend heb gevoerd van de broedkamer gaan verslepen naar de honingkamer?
Heb het al meer aangegeven hang een afsluitraam met een opening van twee cm over de hele breedte van het raam en vul dit met droge suiker. Je hebt dan geen kans dat de door de bijen opgeloste suiker wordt opgeslagen. Ze doen er een week over om de suiker in het raam op te lossen en past goed in het verbruik van het volk.
De plaats in het volk: als kantraam en met de opening naar buiten. Als het volk gaan slepen met suikerkorrels heeft dit ruimte tekort. Altijd zie je dan een begin van ratenbouw in het raam.
Dan wordt het tijd om het raam er uit te halen.
!Hans.
-
- Contacteer:
Zo'n raam heb ik eerder dit jaar gebruikt om bij te voeren. Sommige mensen hier op het forum hadden er weer hun twijfels over (leuk al die meningenHans van der Post. schreef:Groot, als bijen het broednest willen uitbreiden wordt honing enof suiker verplaatst.Santtu Pikkarainen schreef:Hoe groot is de kans dat ze de suiker die ik dit weekend heb gevoerd van de broedkamer gaan verslepen naar de honingkamer?
Heb het al meer aangegeven hang een afsluitraam met een opening van twee cm over de hele breedte van het raam en vul dit met droge suiker. Je hebt dan geen kans dat de door de bijen opgeloste suiker wordt opgeslagen. Ze doen er een week over om de suiker in het raam op te lossen en past goed in het verbruik van het volk.
De plaats in het volk: als kantraam en met de opening naar buiten. Als het volk gaan slepen met suikerkorrels heeft dit ruimte tekort. Altijd zie je dan een begin van ratenbouw in het raam.
Dan wordt het tijd om het raam er uit te halen.

Mijn bijen hadden in de broedkamer helemaal geen voer opgeslagen en een klein beetje in de honingkamer, de nood was best hoog...
Heb ik hiermee dan mijn kans op zomerhoning vergooid, of valt dat nog mee als ik b.v. aankomend weekend de honingkamers er pas weer op zet?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Als er geen suikerwater in de broedkamers is opgeslagen heb je geen probleem! Hopelijk wordt het deze zomer nog wat.Santtu Pikkarainen schreef: [..........]Mijn bijen hadden in de broedkamer helemaal geen voer opgeslagen en een klein beetje in de honingkamer, de nood was best hoog...
Heb ik hiermee dan mijn kans op zomerhoning vergooid, of valt dat nog mee als ik b.v. aankomend weekend de honingkamers er pas weer op zet?

!Hans.
-
- Contacteer:
Misschien een domme vraag, maar kan je dat zien?Hans van der Post. schreef:Als er geen suikerwater in de broedkamers is opgeslagen heb je geen probleem! Hopelijk wordt het deze zomer nog wat.Santtu Pikkarainen schreef: [..........]Mijn bijen hadden in de broedkamer helemaal geen voer opgeslagen en een klein beetje in de honingkamer, de nood was best hoog...
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Als je flink hebt gevoerd in een periode waar weinig tot niets te halen is en je ziet dan volle cellen met ?? suiker? die je net hebt gevoerd. Nee je kunt het niet aan de kleur zien wel als je dit weer slingerd. 

!Hans.
-
- Contacteer:
Eindelijk, de eerste linde staat in bloei, de bolletjes staan open en de geur van de linde is al vanaf meters
te ruiken. De bijen hebben de boom ook ontdekt, vanmorgen om 7 uur werd er bij een beetje motregen al gevlogen of het hoogzomer was!
De bijen (en de imker ook!) kunnen er nog veel plezier aan belven omdat er verschillende soorten staan die na elkaar bloeien!
En de volken zijn groot, massa's uitlopende bijen die voorvliegen en die de afgelopen weken weinig hebben kunnen doen!
Dit wordt honingkamers bijplaatsen met ook een paar vellen kunsttraat erin!
Het wordt een goed jaar!
Groeten,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
te ruiken. De bijen hebben de boom ook ontdekt, vanmorgen om 7 uur werd er bij een beetje motregen al gevlogen of het hoogzomer was!
De bijen (en de imker ook!) kunnen er nog veel plezier aan belven omdat er verschillende soorten staan die na elkaar bloeien!
En de volken zijn groot, massa's uitlopende bijen die voorvliegen en die de afgelopen weken weinig hebben kunnen doen!
Het wordt een goed jaar!
Groeten,
Roel
-
- Contacteer:
Eindelijk, de eerste linde staat in bloei, de bolletjes staan open en de geur van de linde is al vanaf meters
Het wordt een goed jaar!
Groeten,
Roel
Het wordt een goed jaar!
Groeten,
Roel