Ik denk veel.
Van de week verzon ik weer iets.
Ik zat te denken waarom het soms weken duurt voor sommige moeren pas gaan leggen na bevruchting.
Ik dacht toen:"Misschien proberen die moeren wel de varroa uit te zitten"
Gaan ze dus net zo lang wachtten met leggen tot de meeste varroa's het loodje hebben gelegd in de broedloze periode.
Een produkt van (natuurlijke)selectie?
Het was maar een gedachte.....
Alfa.
Over moeren die na bevruchting laat gaan leggen.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Over moeren die na bevruchting laat gaan leggen.
Denken is mooi, maar even doordenken is nog mooier, de levensduur van ons mijtje is ca 2 à 3 maanden, bovendien, bijen hebben wel hersenen maar of ze die gebruiken om (door) te denken...?alfa vulgaris schreef:Ik denk veel.....
Ik dacht toen:"Misschien proberen die moeren wel de varroa uit te zitten"
Gaan ze dus net zo lang wachtten met leggen tot de meeste varroa's het loodje hebben gelegd in de broedloze periode.
Een produkt van (natuurlijke)selectie?
Groeten, Willem 

-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
willem,
het kan ook gewoon evolutie zijn?????
Daar had men ook niet altijd hersens bij!
gr. tonie
het kan ook gewoon evolutie zijn?????
Daar had men ook niet altijd hersens bij!

gr. tonie
ajv
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Guido Eich zegt dat Varroamijten door een broedpauze van het bijenvolk "eieren gaan leggen als een oude kip", dus Alfa heeft toch wel een beetje gelijk!
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Alfa,
Het waait de laatste dagen vaak een halve storm.
Ik denk dat daardoor veel moertjes later aan de leg komen, simpelweg omdat ze een mooi dagje met max wind 3 a 4 nodig hebben om een goeie bruidsvlucht te kunnen maken.
Als je als moer 2 weken moet wachten op zo'n dagje, kom je niet vroeg aan de leg. En ik heb ook zo'n idee dat die carnica's wat trager aan de leg komen dan prikbijen.
Ik heb zelf 3 volken waarvan de moer na 4 weken brias had dus dat het in elk geval zo'n week of 3 heeft geduurd voordat ze aan de leg was. Een deed het niet, denk dat daarvan de moer verongelukt is. -> bij gebrek aan reservemoer heb ik eitjes ingehangen.
Groet,
Freek
Het waait de laatste dagen vaak een halve storm.
Ik denk dat daardoor veel moertjes later aan de leg komen, simpelweg omdat ze een mooi dagje met max wind 3 a 4 nodig hebben om een goeie bruidsvlucht te kunnen maken.
Als je als moer 2 weken moet wachten op zo'n dagje, kom je niet vroeg aan de leg. En ik heb ook zo'n idee dat die carnica's wat trager aan de leg komen dan prikbijen.
Ik heb zelf 3 volken waarvan de moer na 4 weken brias had dus dat het in elk geval zo'n week of 3 heeft geduurd voordat ze aan de leg was. Een deed het niet, denk dat daarvan de moer verongelukt is. -> bij gebrek aan reservemoer heb ik eitjes ingehangen.
Groet,
Freek