Overlopende bijen naar een andere kast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Overlopende bijen naar een andere kast

Bericht door Kroese »

Zaterdag kwam iemand koninginnen halen, en toen we bij de bijen stonden te praten, viel me op dat de bijen uit de een kast naar het buurvolk overliepen.
1 dag daarvoor vond ik een gemerkte koningin voor die kasten op de stoep.
Ik vermoede al uit welk volk ze afkomstig was.
Een paar dagen daarvoor had ik een controle gedaan op de acceptatie van een ingevoerde koningin.
Van de broedbak was alle kunstraat volledig uitgebouwd. De ramen zaten verzopen van de Linde nectar.
De ingevoerde gemerkte koningin liep erop rond, en werd wel verzorgd, maar eitjes leggen deed ze niet.
Ik besloot het nog een aantal dagen de tijd te geven, maar ze is er door de bijen uitgekiept.
De bijen vonden blijkbaar de buurvrouw beter.
Afgelopen dag (zondag) heb ik de bak eens nagekeken, of er nog wel bijen inzaten, of dat het grootste deel overgelopen was.
Dat was helemaal niet het geval, de bak zat nog flink vol bijen. Wel bruiste ze toen ik de bak open maakte.
Dus heb ik er maar een nieuwe bevruchte van de B19 op ingevoerd.
Afwachten of die wel geaccepteerd wordt.

Van het overlopen heb ik een filmpje gemaakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ihH4jsosac4[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=ihH4jsos ... e=youtu.be
jomme
Contacteer:

Re: Overlopende bijen naar een andere kast

Bericht door jomme »

Grappig om te zien!
En idereen is van harte welkom blijkbaar?
Zijn ze dan niet rustig hun buikje aan het vullen om dan voldaan huiswaarts te keren of blijven ze in die kast hangen?
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Hennie,
IK maak regelmatig kastjes open om te kijken hoever de koningin is.
Vaak weet je aan de grote van de konigin(ovaria zwellen op) of ze één van de volgende dagen eitjes gaat leggen.
Ik had een koningin op leggrootte maar geen broed na een week.
Mankement denk je dan dus een andere goed leggende koningin invoeren, wat schets mijn verbazing, ook deze koningin na 3 dagen nog niet aan de leg???
Verder normale verzorging maar geen eitjes.
Ik enige wat ik nog kon verzinnen om een raam met brias in te zetten, dat controleerde ik na een paar dagen.
Geen nieuw broed(eitjes) maar de koningin kan leggen want lopend liet ze een eitje vrij.
Nu maar eens een week wachten.
Natuurlijk is dit spielerei, nieuwsgierigheid, wat is er aan de hand.
Dat een opgezwollen koningin niet kan leggen heb ik wel vaker meegemaakt maar dat een goedleggende koningin er mee stopt vind ik bijzonder.
Dan zou je denken dat het aan de bijen ligt, inmiddels te oude bijen???
De kast(11 ramer) zit inmiddels behoorlijk vol met voer en stuifmeel misschien moet ik nog twee lege uitgebouwde ramen inzetten terweerszijde van de briasraam.
Dirk
dertiende
bjbx
Contacteer:

Bericht door bjbx »

Zeer leek filmpje.....
Zelf heb ik tussen de kasten een isolatieplaat gezet (soort isomo), een plaat van 3cm dik, komt gelijk vooraan met de vliegplank en heeft de hoogte van een broedbak ( ik werk wel met dadant kasten), achteraan gelijk met achterkant kast.
Zo voorkom ik overlopen en gevechten op de vliegplank.
Ik denk van die platen te laten staan in de winter, en de kasten er tegenaan te schuiven, dit voor betere isolatie (ik werk nog met houten kasten).
Jo.
Plaats reactie