Thymovar behandeling stoppen ?
Thymovar behandeling stoppen ?
Ben beginnend imker. Ik heb zondag voor het eerst Thymovar op mijn 10 ramer gelegd ter bestrijding van varroa. Vanwege de temperatuur boven de 25 graden en de verwachting dat het deze week nog warmer wordt, was/ben ik bezorgd dat de concentratie te hoog wordt. Op de gebruiksaanwijzing staat dat Thymovar tussen 20-25 graden het meest effectief is. Dit is de buitentemperatuur. Ik weet niet wat de binnentemperatuur in de kast is. De kast staat half in de zon/schaduw. De varroalade zit er onder, dus ventilatie is veel minder.
Mijn bericht is bedoeld om reacties te krijgen van imkers die langer Thymovar gebruiken.
Bij voorbaat dank.
Mijn bericht is bedoeld om reacties te krijgen van imkers die langer Thymovar gebruiken.
Bij voorbaat dank.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Thymovar behandeling stoppen ?
Laat maar mooi liggen die plaatjes! de hogere buitentemperatuur zal in de kast boven het broednest weinig invloed hebben. Na het voeren van de wintersuiker vervang je de plaatjes nog een keer ( volgens voorschrift).

Beste heer Oude Essink, Hennie,
Bedankt, ik zal uw advies opvolgen. Maar als de temperatuur boven de 30 graden stijgt dit weekeinde en ik zie meer dan 20 dode bijen en larven voor de vliegplank, dan haal ik de plaatjes tijdelijk weg. Het is maar een klein volk, van dit jaar, zie weinig mijten op de lade en wil geen overdosis geven indien niet nodig.
Nogmaals bedankt voor het heldere en snelle antwoord.
Flevobij
Bedankt, ik zal uw advies opvolgen. Maar als de temperatuur boven de 30 graden stijgt dit weekeinde en ik zie meer dan 20 dode bijen en larven voor de vliegplank, dan haal ik de plaatjes tijdelijk weg. Het is maar een klein volk, van dit jaar, zie weinig mijten op de lade en wil geen overdosis geven indien niet nodig.
Nogmaals bedankt voor het heldere en snelle antwoord.
Flevobij
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik verwacht dat niet en zou het daarom interessant vinden als je hier melding van zou willen maken (van zo'n sterfte).Flevobij schreef:Maar als de temperatuur boven de 30 graden stijgt dit weekeinde en ik zie meer dan 20 dode bijen en larven voor de vliegplank, dan haal ik de plaatjes tijdelijk weg.
Zoals Hennie Oes al aangeeft is een bijenvolk bij hogere buitentemperaturen in staat om de binnentemperaturen op hetzelfde niveau te houden. Dit gebeurt door extra (verkoelende) wateraanvoer en door extra ventilatie.
Bij die gelijkblijvende binnentemperaturen zal er dus ook niet meer Thymovar in de kast worden afgegeven.
Door de extra ventilatie (en dus luchtverversing) zal de thymovar wel sneller de kast worden uitgewerkt. De concentratie Thymovar in de kastlucht is hierdoor dan dus juist lager. Is dat niet de reden dat er een maximale buitentemperatuur (van 25 graden) wordt aangegeven?
(Mochten de buitentemperaturen zo hoog worden dan de bijen de binnentemperatuur echt niet meer op het gewenste lagere niveau kunnen houden dan hebben de bijen waarschijnlijk belangrijkere problemen dan de Thymovar.)
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Niet echt een reactie op het onderwerp, maar een verwante vraag. Mijn eerste jaren als imker heb ik steeds apilife var gebruikt (een vergelijkbaar product als thymovar, meen ik). Mijn duitse leverancier mag dat niet meer verkopen (moeilijk verhaal over dierenartsen en apotheken). Weet iemand waar (liefst in de buurt van zuid Limburg), dit product, of vergelijkbaar product wel nog verkrijgbaar is.
vriendelijke groet,
Jack
vriendelijke groet,
Jack
Niet écht in de buurt, maar wél te koop: http://ielgat.nl/index.php?item=ziektep ... 23&lang=NL
Als je ze belt, het vast overmaakt, wil Bert het vast wel opsturen!
(Als de link niet is toegestaan, moet ie maar weer weg gehaald...
)
Jannes
Als je ze belt, het vast overmaakt, wil Bert het vast wel opsturen!
(Als de link niet is toegestaan, moet ie maar weer weg gehaald...

Jannes
Beste heer Stoter, Albert,
Het gaat mij om de buitentemperatuur hoger dan 30 graden, begrijp uw uitleg van extra ventilatie=lagere concentratie. Op de verpakking/gebruiksaanwijzing van Thymovar staat: Temperatuur: De beste werking wordt bereikt indien de dagtemperatuur tussen de 20-25 graden is gedurende de behandeling. Daarna vetgedrukt: Voer geen bestrijding uit bij maximum temperaturen boven de 30 graden. Behandeling boven 30 graden leidt tot stress en sterfte bij de volwassen bijen en het broed.
Over behandeling tussen 25-30 graden vond ik niets, ook niet op internet. Belletje naar importeur, antwoord was: als dit op de verpakking staat, is hun advies de plaatjes weg te halen boven de 30 graden. Tussen 25-30 graden wisten ze ook niet.
Zoals gezegd, mijn volk is klein, er vallen weinig mijten, dus een sterke dosis is ongewenst. Daarnaast schijnt ook de koningin minder te gaan leggen, maar dat heb ik van horen zeggen, ik houd liever van feiten. Ook stond op een Belgische imkersite dat bijen tijdens de behandeling minder wintervoer opnemen. Maar dit verschilde van kast tot kast, van imker tot imker.
Ik wacht af welke temperatuur er komt. Het zou maar om zaterdag en zondag gaan, maandag weer koeler weer. Dus twee dagen onderbreking van de behandeling voorzie ik niet als problematisch.
Mvg,
Flevobij
Het gaat mij om de buitentemperatuur hoger dan 30 graden, begrijp uw uitleg van extra ventilatie=lagere concentratie. Op de verpakking/gebruiksaanwijzing van Thymovar staat: Temperatuur: De beste werking wordt bereikt indien de dagtemperatuur tussen de 20-25 graden is gedurende de behandeling. Daarna vetgedrukt: Voer geen bestrijding uit bij maximum temperaturen boven de 30 graden. Behandeling boven 30 graden leidt tot stress en sterfte bij de volwassen bijen en het broed.
Over behandeling tussen 25-30 graden vond ik niets, ook niet op internet. Belletje naar importeur, antwoord was: als dit op de verpakking staat, is hun advies de plaatjes weg te halen boven de 30 graden. Tussen 25-30 graden wisten ze ook niet.
Zoals gezegd, mijn volk is klein, er vallen weinig mijten, dus een sterke dosis is ongewenst. Daarnaast schijnt ook de koningin minder te gaan leggen, maar dat heb ik van horen zeggen, ik houd liever van feiten. Ook stond op een Belgische imkersite dat bijen tijdens de behandeling minder wintervoer opnemen. Maar dit verschilde van kast tot kast, van imker tot imker.
Ik wacht af welke temperatuur er komt. Het zou maar om zaterdag en zondag gaan, maandag weer koeler weer. Dus twee dagen onderbreking van de behandeling voorzie ik niet als problematisch.
Mvg,
Flevobij
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beste flevobij hou je maar vast aan de opmerkingen van Hennie! Een bijenvolk kan echt hun ruimte op de juiste temperatuur houden.Flevobij schreef:[.............]
Mvg, Flevobij
Als je twee dagen de plaatjes weghaald zullen de dan uitkomende varroa weer in kunnen stappen in het bijna gesloten broed. Niet doen!
Wat je wel met deze warmte kunnen doen is een plaatje roofmate (isolatie) tussen het dak en dekplank neerleggen.
!Hans.
Beste heer Van der Post, Hans,
Tja, wat is nu wijsheid en de juiste beslissing in deze ? Drie ervaren forumleden met advies of de gebruiksaanwijzing op Thymovar. Ben er nog niet uit. Beslissing is simpel, laten liggen of weghalen. Middenweg zou zijn de plaatjes kleiner te knippen, maar dan kan de concentratie te laag zijn. Ik zal de kast in ieder volledig schaduw geven, hoef ik de kast niet voor te verplaatsen.
Mijn gedachte : het volk moet nog groeien om sterk de winter in te gaan. Alle energieverspilling probeer ik te vermijden. Dat ze nu extra ventileren i.v.m. de hoge buitentemperatuur, dat is natuurlijk. Maar betekent wel energieverlies. Een ventilerende bij is geen halende noch verzorgende bij. Met een dichte varroalade en Thymovar in de kast, extra koelen, extra energieverlies.
Uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk voor het volkje, dus zal ik ook zelf beslissen. Maar bedankt voor alle adviezen in deze.
Tja, wat is nu wijsheid en de juiste beslissing in deze ? Drie ervaren forumleden met advies of de gebruiksaanwijzing op Thymovar. Ben er nog niet uit. Beslissing is simpel, laten liggen of weghalen. Middenweg zou zijn de plaatjes kleiner te knippen, maar dan kan de concentratie te laag zijn. Ik zal de kast in ieder volledig schaduw geven, hoef ik de kast niet voor te verplaatsen.
Mijn gedachte : het volk moet nog groeien om sterk de winter in te gaan. Alle energieverspilling probeer ik te vermijden. Dat ze nu extra ventileren i.v.m. de hoge buitentemperatuur, dat is natuurlijk. Maar betekent wel energieverlies. Een ventilerende bij is geen halende noch verzorgende bij. Met een dichte varroalade en Thymovar in de kast, extra koelen, extra energieverlies.
Uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk voor het volkje, dus zal ik ook zelf beslissen. Maar bedankt voor alle adviezen in deze.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Wat er op een bijsluiter staat, is vaak alleen om een toelating te krijgen op een snelle manier, en om verantwoordelijkheid af te kopen.
Indien een fabrikant op de bijsluiter zet: niet gebruiken boven de 30 graden, hoeft hij naar deze omstandigheden geen onderzoek te doen, dure rapporten te maken en tijd te verdoen voordat hij een toelating krijgt.
Ik ben zelf werkzaam met gewasbeschermingsmiddelen; daar staat standaard op: schadelijk voor nuttige insekten, terwijl in de praktijk blijkt dat de nuttige insekten van een heleboel middelen echt geen last hebben.
Indien een fabrikant op de bijsluiter zet: niet gebruiken boven de 30 graden, hoeft hij naar deze omstandigheden geen onderzoek te doen, dure rapporten te maken en tijd te verdoen voordat hij een toelating krijgt.
Ik ben zelf werkzaam met gewasbeschermingsmiddelen; daar staat standaard op: schadelijk voor nuttige insekten, terwijl in de praktijk blijkt dat de nuttige insekten van een heleboel middelen echt geen last hebben.