Ongewone reactie op Thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bjbx
Contacteer:

Ongewone reactie op Thymovar

Bericht door bjbx »

Deze namiddag bij twee kasten thymovar ingebracht. Beide kasten, formaat dadant 10 ramen, zijn zeer sterke volken.
Volgens de voorschriften drie halve plaatjes bovenop de ramen gelegd. Dit met gesloten varroa-rooster.
Buitentemperatuur is hier rond de 25 °c
Bij een kast is er kleine verhoogde activiteit op de vliegplank, normaal te noemen.
Maar bij de andere kast is het gelijk alle bijen de kast hebben verlaten, grote hoeveelheden bijen tegen de voorkant en ook boven en onderaan.... Heb uiteindelijk de plaatjes deze avond verwijderd om de kast tot rust te brengen.
Heeft iemand een verklaring voor die abnormale reactie ? Beide kasten staan in de schaduw op twee meter van elkaar.
En wat nu ? toch de plaatjes terug inbrengen ? of het aantal plaatjes verminderen ?

Joseph.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Ongewone reactie op Thymovar

Bericht door m.kolsters. »

Als je de bijen wil behandelen dan zo laat mogelijk in de avond, geeft minder problemen en blijven de bijen binnen.
Ook als voordeel is dat de vlieg bijen dan binnen zijn en de zelfde geur hebben.
Tinus Kolsters
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

bjbx schreef:Deze namiddag bij twee kasten thymovar ingebracht. Beide kasten, formaat dadant 10 ramen, zijn zeer sterke volken.
Volgens de voorschriften drie halve plaatjes bovenop de ramen gelegd. Dit met gesloten varroa-rooster.
Buitentemperatuur is hier rond de 25 °c
Bij een kast is er kleine verhoogde activiteit op de vliegplank, normaal te noemen.
Maar bij de andere kast is het gelijk alle bijen de kast hebben verlaten, grote hoeveelheden bijen tegen de voorkant en ook boven en onderaan.... Heb uiteindelijk de plaatjes deze avond verwijderd om de kast tot rust te brengen.
Heeft iemand een verklaring voor die abnormale reactie ? Beide kasten staan in de schaduw op twee meter van elkaar.
En wat nu ? toch de plaatjes terug inbrengen ? of het aantal plaatjes verminderen ?
Joseph.
Joseph
je hebt te veel gebruikt. Even de gebruikaanwijzing gelezen en daar staat: volken op een bak, 1 tot 1½ plaatje op het volk leggen.
!Hans.
bjbx
Contacteer:

Bericht door bjbx »

Hans,
In de bijsluiter staat er wel degelijk voor dadant kasten 1 1/2 plaatjes, wat ik ook gedaan heb.
Drie maal een 1/2 plaatje voor gans de kast.
Bij mijn tweede kast heb ik ook de plaatjes moeten verwijderen.... in de varroaschuif lag het deze morgen vol met stukken van larven....
Verleden jaar heb ik dezelfde methode toegepast...zonder problemen....
Zijn het de weersomstandigheden die tegenwerken ??? te warm ???
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Het kan zeker met de temparatuur te maken hebben;
Als een volk al met de behandeling bezig is bij het warmer worden maakt dat niet zoveel uit,echter
bij warm weer beginnen met behandelen kan teveel damp ineens geven en dat apriceren ze echt niet.
Petro
bjbx schreef:Hans,
In de bijsluiter staat er wel degelijk voor dadant kasten 1 1/2 plaatjes, wat ik ook gedaan heb.
Drie maal een 1/2 plaatje voor gans de kast.
Bij mijn tweede kast heb ik ook de plaatjes moeten verwijderen.... in de varroaschuif lag het deze morgen vol met stukken van larven....
Verleden jaar heb ik dezelfde methode toegepast...zonder problemen....
Zijn het de weersomstandigheden die tegenwerken ??? te warm ???
bjbx
Contacteer:

Bericht door bjbx »

Ik heb ondertussen alle strips verwijderd en wacht op koeler weer.
Plaats reactie