Ja ik had het gelezen.... F16 bijen... Je bedoelt en nestje hoornaars... (rot beesten)Santtu Pikkarainen schreef:Zelf gebruik ik spaarkasten, dat is denk ik in Nederland het meest gebruikt. Kijk welke kasten men bij de cursus gebruikt. Het is handig als je dezelfde maat aanhoudt i.v.m. het overnemen van een volk.
Als je op een volkstuincomplex mag staan, moet je wel zachtaardige bijen hebben, zoals ik uit ervaring kan vertelen....Tegen blowende buren zijn F16 bijen juist weer handig
Ok dus van de 4 uur per week, ben je ca 2,5 uur buiten. Klink als acceptabelrenske schreef: Ik heb de bijen thuis staan, dus kan dat niet zo zeggen. Ik gok op 60% tijd voor de controles, dus buitenshuis, de rest is voorbereiding etc. Je vrouw erbij betrekken is een goed idee. Mijn man vind honing slingeren geweldig en zorgt dat de honing in de potjes komt. Ik heb Segeberger kasten, simplex formaat. Segeberger kasten zijn lichter dan houten kasten, dus beter voor mijn rug.
Mijn vrouw wil vast wel de honing raten zien. Maar de bijen niet

Ik lees dus bel over spaarkasten en segeberger kasten wellicht moet de keuze ook zijn waar kun je het meest van vinden en welke zijn in aanschaf het goedkoopst.
Ik denk dat ik de NVB in Flevoland maar eens ga vragen hier over het hoe en wat.
Wat kost eigenlijk zo een lidmaatschap?