Koningin weggevlogen
Moderator: Hans van der Post.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Koningin weggevlogen
even een vraagje. Moeten die begeleidings bijen er uit ? kunnen ze niet zo ingevoerd worden in het kluisje met genoeg suikerdeeg?
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb het verwijderen van de begeleidende bijen nooit zo begrepen.
Bij anderen en nu bij mezelf gezien dat ze net zo makkelijk en ongehinderd het volk
inlopen als de moer.
Petro
Bij anderen en nu bij mezelf gezien dat ze net zo makkelijk en ongehinderd het volk
inlopen als de moer.
Petro
- Apis
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Dank voor de boterhamzakjestip. Slimme en makkelijke oplossing.
Map
Map

- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
als de betreffende moer begeleidende bijen bij zich heeft, moet je deze eerst verwijderen; dat verdraagt elkaar niet en loopt de kans op vechten, waarbij de moer het loodje legt; of je moet officieel gaan verenigen, alsof het twee volken zijn.
hennie oes
hennie oes
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
zo leren we elke keer wat bij. bedankt hennie
-
- Contacteer:
Een weggevlogen moer komt bijna altijd weer in dezelfde kast terug.
Dan wel afstand nemen en niet iets veranderen.
Ik kreeg twee raszuivere moeren van Brandstrup Denemarken en na 2 dagen hadden de bijen haar nog niet bevrijd uit het transportkooitje dus ik dacht ik laat haar inlopen.
Ja mooi vloog ze ins blauwe hinein.
Zeker niet ingevlogen dus dacht ik die ben ik voorgoed kwijt.
Eén volk op 10 m afstand had dopjes aan gezet en toen ik dat volk controleerde of het goed ging waren alle doppen gebroken dus verder met rust laten.
Na een paar weken controleerde ik het volk weer, prachtig broednestje en de weggevlogen gemerkte raszuivere moer heel rustig doorleggend.
Dus een vreemde gepaarde moer kan zomaar een moerloos volk overnemen ook als je daarin een raam met 30 doppen in hebt zitten dan mislukt dus de hele teelt en de uitgebreide voorbereiding.
Dus moet je een moerrooster tussen de onderbak en de bak waarin het teeltraam zetten om te voorkomen dat de teelt mislukt of als je in de BHK teelt zit daar al een moerrooster.
Ik heb een broedstoof dus de doppen gaan als ze dicht zijn naar de broedstoof en soms gaat er een tweede serie in als het een moerloos samengesteld volk met heel veel jonge bijen betreft.
Ook hier kan je dus heel soms in de onderbak(ken) een broednest zien terwijl je zeker weet dat het volk moerloos gemaakt is.
Dirk
Dan wel afstand nemen en niet iets veranderen.
Ik kreeg twee raszuivere moeren van Brandstrup Denemarken en na 2 dagen hadden de bijen haar nog niet bevrijd uit het transportkooitje dus ik dacht ik laat haar inlopen.
Ja mooi vloog ze ins blauwe hinein.
Zeker niet ingevlogen dus dacht ik die ben ik voorgoed kwijt.
Eén volk op 10 m afstand had dopjes aan gezet en toen ik dat volk controleerde of het goed ging waren alle doppen gebroken dus verder met rust laten.
Na een paar weken controleerde ik het volk weer, prachtig broednestje en de weggevlogen gemerkte raszuivere moer heel rustig doorleggend.
Dus een vreemde gepaarde moer kan zomaar een moerloos volk overnemen ook als je daarin een raam met 30 doppen in hebt zitten dan mislukt dus de hele teelt en de uitgebreide voorbereiding.
Dus moet je een moerrooster tussen de onderbak en de bak waarin het teeltraam zetten om te voorkomen dat de teelt mislukt of als je in de BHK teelt zit daar al een moerrooster.
Ik heb een broedstoof dus de doppen gaan als ze dicht zijn naar de broedstoof en soms gaat er een tweede serie in als het een moerloos samengesteld volk met heel veel jonge bijen betreft.
Ook hier kan je dus heel soms in de onderbak(ken) een broednest zien terwijl je zeker weet dat het volk moerloos gemaakt is.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Dat was dus hetgeen ik schreef Hennie,het tegenovergestelde dan.Ik heb nu een aantal keren(ditjaar) de moer en de bijen in zien lopen zonder dat ze zijn lastiggevallen door de bijen in de betreffende volken.
Had niets te maken met ras,aangezien het om Buckfast en Carnica ging.En ook nog klein en groot volk.
Petro
Had niets te maken met ras,aangezien het om Buckfast en Carnica ging.En ook nog klein en groot volk.
Petro
Oude Essink schreef:als de betreffende moer begeleidende bijen bij zich heeft, moet je deze eerst verwijderen; dat verdraagt elkaar niet en loopt de kans op vechten, waarbij de moer het loodje legt; of je moet officieel gaan verenigen, alsof het twee volken zijn.
hennie oes