Standziekte of vervuilde plek.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Standziekte of vervuilde plek.

Bericht door m.kolsters. »

Dag Imkers om maar te spreken van verdwijnziekte of varroa, nu wat anders.
Ik heb de plek waar de bijen staan ontsmet hoop ik met caustic soda omdat ik op plaatsen kom waar de bijen niet fris ruiken.
Ik denk dat het uit de grond onder de bijen vandaan komt zoals europees vuilbroed.
Maar wat komt er nog meer naar boven dat de imker niet weet, en met de verdwijnziekte te maken heeft.
Wie heeft hier al eens meer zijn bodem onder de bijen ontsmet, en waarmee.
Tinus Kolsters
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Standziekte of vervuilde plek.

Bericht door maartenkleijne »

Tinus, grond kan bedorven of 'geil' zijn. Dat wil zeggen dat het bodemleven totaal uit balans is.
Op mijn land in Spanje was de afgelopen tientallen jaren zoveel anti-onkruid en anti-insect gespoten dat de bodem alleen nog maar rotte. Vaak stonk de aarde naar rotte vis. De enige oplossing is (behalve geen gif meer spuiten) is gezond-makende begroeiing. Nu -4 jaar later- ruikt de grond alleen nog maar lekker.
In Nederland kan de grond 'genezen' worden door snel gezonde, harmoniserende kruiden te laten groeien. Ik zou denken aan b.v. OostIndische kers en verder alles wat er maar groeien wil. Een vlierstruik staat ook bekend om het goede, gezonde effect op de grond.

Chemische ontsmetting moet je steeds herhalen, en op den duur wordt de aarde er alleen maar geiler van.
gr,
m
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

maartenkleijne schreef: Op mijn land in Spanje was de afgelopen tientallen jaren zoveel anti-onkruid en anti-insect gespoten dat de bodem alleen nog maar rotte. Vaak stonk de aarde naar rotte vis. De enige oplossing is (behalve geen gif meer spuiten) is gezond-makende begroeiing. Nu -4 jaar later- ruikt de grond alleen nog maar lekker.
Tinus
Geen gif meer onder je Bijenstal spuiten . :lol: :whistle:

Jaap v P
m.kolsters.
Contacteer:

Ik spuit geen gif, ik wil de plek onder de bijen hal schoon houden van virussen en bacteriën.
Ik denk dat het na 15 jaar vol zit van deze troep en dat het de dood is van de bijen.
Waar komen al deze ziektes van daan wie doet het onderzoek, we moeten alles zelf doen.
Wel heb ik op het forum gelezen dat spuiten beter is dan plukken van onkruid. :dance:
Tinus Kolsters
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

m.kolsters. schreef: Wel heb ik op het forum gelezen dat spuiten beter is dan plukken van onkruid. :dance:
Beter dan borstelen of verbranden, niet beter dan plukken (niet meegenomen in de vergelijking). Niet onbelangrijk ook: beter op wereldschaal. Lokaal kan dat er heel anders uitzien.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tinus, grond kan bedorven of 'geil' zijn.
Dag Maarten,

leuk stukje van je. Ik ken het woord 'geil' juist in andere context :wink: . Als een vegetatie of veld met gewassen er zeer goed voorstaat (veel stikstof voorhanden) en het er groener, hoger, sappiger, dikker etc, voorstaat dan gemiddeld wordt wel eens geil hiervoor genoemd. Tenminste ik ken het alleen in die context. Niet in een context van bedorvenheid.

groet:).
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

hoe verklaar je dan dat bijenstanden voor de varoa´s tietallen jaren
(soms generaties) dezelfde standen in gebruik waren zonder
enig nadelig effect??

wordt de bodem ´geil´van de varoa´s????

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
m.kolsters.
Contacteer:

Ik weet het niet maar europees vuilbroed is een stand ziekten en dat komt dus van onder de kast.
Jaren terug is de varroa schuif pas gekomen, daarvoor waren de kasten onder dicht.
En daarvoor werden alle korven uitgestookt gezwaveld en gesalpeterd en met carbol bewerkt.
Misschien was dat voor ontsmetting van de korven ???
Tinus Kolsters
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Amerikaans vuilbroed komt niet van de stand of eronder,maar door besmetting van mens,dier en voorwerpen(honing) die in aanraking zijn geweest met besmette plekken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee ziektes komen uit de bodem erg ver gezocht vindt.
Als zoiets mogelijk zou zijn dan had zich dit probleem al veel eerder voorgedaan,verklaar dan maar eens hoe het kan dat er ook volken sterven die verblijven in kasten met gesloten bodems.
En het idee dat de korven werden afgezwaveld omdat het ter ontsmetting zou zijn is helemaal vergezocht.
Petro
RobertF
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door RobertF »

Ik weet niet wie jou deze wijsheid allemaal heeft bijgebracht?
jij schrijft: de plek ontsmet met caustic soda: dat is niet het meest voor de handliggende middel
Daarnaast zijn er geen middelen voor grondontsmetting, geen toelating, dus verboden.
jij schrijft: omdat ik op plaatsen kom waar de bijen niet fris ruiken, lees ik het goed; de bijen ruiken niet fris?

Ik denk dat het zaak is om, voor men dergelijke maatregelen meent te moeten nemen, men eerst kennis van zaken opdoet en feiten verzameld.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Plaats reactie