Wasmotbestrijding met walnotenblad

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

Wasmotbestrijding met walnotenblad

Bericht door Franschman »

Hier is uw buitenlandcorrespondent met een tip van de Franse imkers.
Als U de schoorsteenmethode toepast kan het nuttig zijn om tussen de bakken en op de laatste bak wat verse bladeren van de walnotenboom te leggen.
Dit is volgens de Franse imkerbroeders een goede methode om de wasmot te weren. Doe U voordeel met de tip maar wees er bedacht op, om zowel ònder als òp de toren van bakken een fijngazig rooster te leggen zodat en de 'trek' wordt gehandhaafd maar ook de toegang voor muizen en ander ongedierte wordt gegarandeerd. Zet de onderste bak ca 20 cm van de grond. Doe Uw voordeel met deze Franse tip. :be8:
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wasmotbestrijding met walnotenblad

Bericht door agastache »

Deze week in de Aldi in Montbron gezien "Gel anti-mites" oftewel anti motten gel. Een produkt bedoeld om te voorkomen dat motten in je klerenkast komen. Nou dacht ik als het klerenmotten weert, jaagt het misschien ook wasmotten de stuipen op het lijf.Het produkt bestaat uit kleine plastic capsules, die na het verwijderen van een beschermingsfolie, een dusdanige geur verspreiden dat het motten op afstand houdt.Effectief volgens gegevens op verpakking 4 maanden. Een capsule is voldoende voor ruim 1 m3 kast.
6 capsules per verpakking, prijs 2€99. Heeft iemand ervaring met dit produkt ?????????. Produkt is gebaseerd op lavandin olie, bevat Limonene.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik bestrijd de wasmot niet maar voorkom dat ze in de raten komen.

Afbeelding
Laat eerst de bakken na het slingeren boven een sterk volk schoonmaken. Ook de gelegde wasmot-eieren worden geruimt!
voordat de bakken (3 bakken per keer) op het volk komen eerst een dekplank met opening dan een lege bak en daarop de uit geslingerde bakken.
Je moet een lege tussen ruimte hebben anders neemt het volk de natgeslingerde ramen in bezit. - Stuifmeel opslag of de moer komt een kijkje nemen.
Laat de schoongemaakte bakken geen nacht zonder krant staan! De wasmotvlinder vind ze en legt eitjes.

De Beste krant hiervoor is die het meeste stinkt................ naar drukinkt en taal!
!Hans.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hai Hans en anderen.

Ik gebruik helemaal niets en heb nooit last van wasmot. De reden is dat ik de raten na het slingeren nat opsla en boven en onder dicht (geen lucht beweging en vooral geen bijen). Het voordeel van deze methode is ook nog dat de raten in het voorjaar beter door de bijen aangenomen worden.

Groeten,

Tieme
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Tieme je hebt volkomen gelijk dat een bijenvolk "natte" ramen gemakkelijke aanneemt. Maar........... ooit heb ik de zuur ruikende ramen teruggeven (gegiste resthoning) vond de lucht en smaak later terug in mijn voorjaarshoning. Mij toen voorgenomen dit doe ik nooit meer!! Ook wel ijsazijn gebruikt dan moet je eerst de raten een week laten luchten anders jaag je de bijen de kast uit. Dus ben ik op kranten gekomen en het bevalt mij best!

Er zijn meer wegen die naar "Rome" gaan.
!Hans.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ik heb nog geen verschil kunnen merken. Zal er eens extra op letten. In principe maken de bijen de ramen echter schoon zo gauw je ze teruggeeft. Misschien dat ze dat niet doen als er al massale dracht is.

Iets anders: ik heb heel veel plezier beleefd aan je dahlias (nog steeds trouwens ze bloeien massaal).
Plaats reactie