nog steeds geen honing
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: nog steeds geen honing
Is niets doen niet te laat??
Groeten, Eddy
Groeten, Eddy
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ik zou er maar niet meer op rekenen.
hennie oes iPad
Ik zou er maar niet meer op rekenen.

hennie oes iPad
-
- Contacteer:
Hennie, je hebt gelijk, de vlag dekt inmiddels de lading niet meer. Het gaat inmiddels om de vraag of er volgend jaar nog bijen (en honingopbrengsten) zijn.
Groeten, Eddy
Groeten, Eddy
-
- Contacteer:
Oke, maar kan ik nu dan nog een mierenzuurbehandeling doen, Hennie?
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hennie houdt niet zo van Mierenzuur e.d.; kan jouw vraag dus niet beantwoorden; er staat hem bij, dat er een minimum temparatuur vereist is.
-
- Contacteer:
Mij staat bij, dat dat 15 graden is, en daar zitten we nu nog net boven. In theorie zou het dus kunnen. Ik houd ook helemaal niet van mierenzuur, uberhaupt niet van bestrijden
Maar ik heb nu wel advies nodig over wat te doen, ik doe het ook nog maar 2 jaar... Ik ken een imker, Leon Gutz,die als bioloog zijnde in 1982 (de komst van) de varroamijt heeft onderzocht. Hij zegt nog altijd dat de varroamijt niet zo'n grote factor is in de bijensterfte, hij doet voor zover ik weet ook geen zomerbehandeling...
Ik ga sowieso in december oxaalzuur druppelen, dus m'n bijen kunnen in het voorjaar weer redelijk varroavrij starten, alleen ben ik zo bang dat door al die honderden mijten die nu nog waarschijnlijk in het broed zitten, de bijen zo worden aangetast, en ik het jaar begin (als ze de winter levend doorkomen) met zwakke bijen...
Dus ik ben erg benieuwd wat jij als ouwe rot in het vak zou doen als je je in mijn situatie bevond...
Alvast bedankt!

Ik ga sowieso in december oxaalzuur druppelen, dus m'n bijen kunnen in het voorjaar weer redelijk varroavrij starten, alleen ben ik zo bang dat door al die honderden mijten die nu nog waarschijnlijk in het broed zitten, de bijen zo worden aangetast, en ik het jaar begin (als ze de winter levend doorkomen) met zwakke bijen...
Dus ik ben erg benieuwd wat jij als ouwe rot in het vak zou doen als je je in mijn situatie bevond...
Alvast bedankt!
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Toen ik in jouw schoenen stond, 2 jaar bijen, hadden wij geen Varroa; ik moest goed het Amerikaans Vuilbroed in de gaten houden en hygiënisch imkeren met gezonde bijen was wat mij bezig hield. Sinds eind tachtiger jaren kwam de Varroa op ons af; ik had ze ook: bodems vol en bang gemaakt door de deskundigen ben ik gaan bestrijden met al het "goede" dat Bayer c.s. maar te bieden had; vanaf de Perizine en toen dat niet meer werkte alles wat erna kwam. Toen het voorbije millennium had plaats gemaakt voor het nieuwe en mijn bijen er absoluut niet beter op waren geworden, heb ik het roer omgegooid. Niet besrijden gaat een tijdje goed; darrenraatmethode neemt veel Varroa weg en als de varroadruk te veel toeneemt bij enig volk pas ik Thymovar toe. (zuren zijn mij te agressief) Tot nu toe heb ik de Varroa goed in de hand ( d.w.z. goede broedontwikkeling, weinig natuurlijke mijtenval, geen verschrompelde vleugeltjes etc.) Ik reis niet met mijn bijen, voer geen vreemde moeren in; vermenigvuldig alleen met standbevruchting en bij verenigen in het najaar ga ik verder met de volken die relatief het minste besmet zijn. Ik denk, dat er toch een natuurlijke weerstand bij de volken groeit en ik hoop, dat ik dit, zolang ik nog bijen kan houden, kan volhouden.
Wat jij nu zou moeten doen? Als je van plan bent van de winter oxaalzuur te gebruiken, ga dan niet ook nog eens nu mierenzuur toedienen. Als je een cursus loopt, houd je aan de adviezen van de cursusleider.

Wat jij nu zou moeten doen? Als je van plan bent van de winter oxaalzuur te gebruiken, ga dan niet ook nog eens nu mierenzuur toedienen. Als je een cursus loopt, houd je aan de adviezen van de cursusleider.
-
- Contacteer:
Ik heb pas 33 jaar bijen, dus mag me nog geen oude rot noemen. Toch zou ik adviseren om nog "iets" te doen, voordat je de winter ingaat. Een goed alternatief zou het gebruiken van "BeeVital" - Hive Clean - zijn. Bij een volk waar ik mijn twijfels had over het slagen van de Thymovar-behandeling, heb ik BeeVital gedruppeld, met tussenpozen van een week. Er was een grote mijtenval, zonder dat de bijen daarbij ernstig gestoord zijn. Is nu, aan het eind van de middag, nog goed toe te passen.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Nou Eddy,
voor mij ben je een een oude imkerrot hoor!
Meer dan >30 jaar bijenhouden is voor mij voldoende om aan dit criterium te voldoen.
gr
voor mij ben je een een oude imkerrot hoor!
Meer dan >30 jaar bijenhouden is voor mij voldoende om aan dit criterium te voldoen.
gr
JP
-
- Contacteer:
Haha, oude rot, of niet, jullie hebben wel schatten aan ervaring! 
Werkt dat Beevital dan ook in het broed? Dat is nu even het belangrijkst, lijkt me...

Werkt dat Beevital dan ook in het broed? Dat is nu even het belangrijkst, lijkt me...