Bevruchte Buckfast F1 standbevruchte moeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bevruchte Buckfast F1 standbevruchte moeren

Bericht door Kroese »

Ik heb per direct nog Buckfast moeren beschikbaar.
Zie mijn adv. in de bijenmarkt.

http://www.bijenhouden.nl/index.php?opt ... 5&Itemid=1
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Bevruchte Buckfast F1 standbevruchte moeren

Bericht door Bart de Coo »

Zou je in een paar regels kunnen vertellen hoe je zo'n moertje nu in september invoert?

Ik zou zeggen, haal de oude moer eruit, leg de bevruchte buckfast in een krulspeld of moerklem of iets dergelijks op het voergat in de dekplank, laat een uurtje liggen, laat haar naar binnen lopen.

Kan dit je goedkeuring wegdragen?

Bart
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Contacteer:

Bericht door G.B. »

De mijne wel, Bart, doe het ook vaak zo, wordt eigenlijk altijd aangenomen.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Bart de Coo schreef:Zou je in een paar regels kunnen vertellen hoe je zo'n moertje nu in september invoert?

Ik zou zeggen, haal de oude moer eruit, leg de bevruchte buckfast in een krulspeld of moerklem of iets dergelijks op het voergat in de dekplank, laat een uurtje liggen, laat haar naar binnen lopen.

Kan dit je goedkeuring wegdragen?

Bart
http://home.kpn.nl/buckfast/MoerInvoeren.htm
De link is niet niet in een paar woorden, dit zijn de meest veilige methodes, maar met wat meer risico kan zoals hieronder beschreven.

Nog sneller is de oude moer in een NICOT stoppen, tussen het broed hangen.
Zodra je de nieuwe moer hebt, oude eruit, en de nieuwe op de zelfde plaats tussen het broed hangen.
Een variatie is de nieuwe nog een dag extra het plaatje laten zitten, daarna plaatje weg, en een spijker door het misschien verharde deeg steken, en terug hangen. Natuurlijk 1 week later nakijken op eitjes / larven.
Hennie...
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Misschien iets meer zekerheid voor de beginnende imkers?
Mocht (van af nu) het het invoeren mislukken, ondanks de juiste voorzorg maatregelen, dan is er nog wel (gratis) een poging mogelijk.
Dat is dan aan het eind van het seizoen voor zover de voorraad strekt natuurlijk.
Groet,
Hennie....
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ik ga de komende dagen mijn bevruchtingskastjes opruimen.
De bijen gaan bij elkaar in 2 X 6raams honing bakjes + een bevruchte moer in een kluisje
Het broed van 2 X EWK's past precies in een Hk raampjes met een elastiekje. 14X EWK's geeft 7HK ramen BRIAS.
Hier komen nog best veel jonge bijen uit.
Daarna is het voeren van de 6Ramers met een pot. daar kun je vaak nog wel enige tijd mee doorgaan.

Ik heb nog redelijk wat bevruchte moeren over, die doe ik de komende dagen in Nicot kooien, en die leg ik boven op rooster op een volk.(in de bank) Ook heb ik er nog een stuk of wat in Kielers zitten, daar zet ik een HK op met wat voer raampjes die over zijn van de al opgeruimde kielers.

Het is weer voorbij die mooie zomer..... :D
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hennie ik lees dat je ook koninginnen overwintert in een Kielerkastje met hoogsel.
Ik ga het dit jaar ook eens proberen, maar ik vraag mij af of één hoogsel erbij voldoende is ?
groetjes
roger
edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Bericht door edwins »

Hennie,
dit zijn denk ik geen volkjes om als beginner komend seizoen mee te starten denk ik?
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

de vos roger schreef:Hennie ik lees dat je ook koninginnen overwintert in een Kielerkastje met hoogsel.
Ik ga het dit jaar ook eens proberen, maar ik vraag mij af of één hoogsel erbij voldoende is ?
groetjes
Vorig jaar heb ik er 5 ingewinterd, voer genoeg boven de bijen. maar ik heb een fout begaan, het plaatje in de bodem heeft 2 smalle geperforeerde strookjes. Daar valt mul op, en dan stikken ze, omdat het kleine vlieggat dan geen ventilatie genoeg geeft. Nu heb ik die plaatjes ongeveer 6-7 cm naar voren getrokken, de bodem staat op een plankje tussen pootjes in. Je hebt dan een extra vlieggat voor onder het plastic plaatje door.
1 HK is weinig, waarschijnlijk moet er dan weer een blok suikerdeeg gegeven worden in het voorjaar.
Het blijft natuurlijk prutsen, je hebt hooguit een paar reserve moertjes. kan handig zijn.
Een betere maat is dan de Mini Plus. maar ik vind die raammaat onhandig. Voor mij zijn dan de 6Raams HK met standaard ramen handiger, en ook nog iets groter dan de MINI. Ze slaan het voer achterin het HK raam op. Dat overwinteren lukt beter, en je hebt er ook nog wat aan. In het voorjaar kun je die raampjes makkelijk verenigen.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

edwins schreef:Hennie,
dit zijn denk ik geen volkjes om als beginner komend seizoen mee te starten denk ik?
Nee, Edwin dat is veel te klein om mee te beginnen. Het risico is ook te groot dat ze het niet halen.

Hennie.
Plaats reactie