Bestrijdingsnood
-
- Contacteer:
Bestrijdingsnood
Deze vraag heb ik ook al in de vraagbaak gesteld, omdat daar een mierenzuurdiscussie op gang is, maar hier is het beter op z'n plaats...
Beste imkers,
Mijn 3 volken zitten nu in de 3e week van de Thymovarbehandeling. Normaal gesproken zou ik over een week de thymovarplaatjes verwisselen. Alleen merk ik nu dat bij 2 van m'n 3 volken er vele tientallen mijten per dag blijven vallen. Ik vermoed dat er bij een hoge besmetting als deze nog veel mijten in de nog forse broednesten zitten. Ik zou graag volgend jaar met veel gezonde bijen starten, zodat ik, als het weer opok meewerkt, eindelijk eens meer dan een paar potjes honing zou kunnen oogsten. En sowieso is het natuurlijk fijn om gezonde volken te hebben.
Ik overweeg dus nu over te gaan op mierenzuur. Ik weet van in ieder geval Semar dat hij dit ook overweegt. Ik zou graag wat raad willen over hoe dit aan te pakken. Kan ik op 1 moment de thymovarplaatjes weghalen, en meteen de mierenzuurbehandeling starten, of moet ik de plaatjes al enkele dagen van tevoren weghalen, zodat de volken niet bovenop de thymoldamp ook nog eens eens een mierenzuurdamplading krijgen? En hoeveel keer zal ik dan met mierenzuur behandelen? Gewoon de standaard 3 keer behandeling? Ik zou rond deze tijd van het jaar in ieder geval niet graag hebben dat de moer het loodje legt...
En kan ik daarna er nog weer een thymovarbehandeling achteraan gooien?
Alvast hartelijk dank,
Gerben Slings
Beste imkers,
Mijn 3 volken zitten nu in de 3e week van de Thymovarbehandeling. Normaal gesproken zou ik over een week de thymovarplaatjes verwisselen. Alleen merk ik nu dat bij 2 van m'n 3 volken er vele tientallen mijten per dag blijven vallen. Ik vermoed dat er bij een hoge besmetting als deze nog veel mijten in de nog forse broednesten zitten. Ik zou graag volgend jaar met veel gezonde bijen starten, zodat ik, als het weer opok meewerkt, eindelijk eens meer dan een paar potjes honing zou kunnen oogsten. En sowieso is het natuurlijk fijn om gezonde volken te hebben.
Ik overweeg dus nu over te gaan op mierenzuur. Ik weet van in ieder geval Semar dat hij dit ook overweegt. Ik zou graag wat raad willen over hoe dit aan te pakken. Kan ik op 1 moment de thymovarplaatjes weghalen, en meteen de mierenzuurbehandeling starten, of moet ik de plaatjes al enkele dagen van tevoren weghalen, zodat de volken niet bovenop de thymoldamp ook nog eens eens een mierenzuurdamplading krijgen? En hoeveel keer zal ik dan met mierenzuur behandelen? Gewoon de standaard 3 keer behandeling? Ik zou rond deze tijd van het jaar in ieder geval niet graag hebben dat de moer het loodje legt...
En kan ik daarna er nog weer een thymovarbehandeling achteraan gooien?
Alvast hartelijk dank,
Gerben Slings
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Bestrijdingsnood
Gerben je ben wel laat met bestrijden.
Dat er juist nu veel mijten vallen komt door het nu vele uitlopende broed.
De Thymovar plaatjes helpen de uitlopende mijten nu om "zeep".
Je kun nu niet oneindig veel bestrijden; voor mierenzuur is het laat - de temperatuur is grotendeels van de dag
laag geworden om een voldoende dampspanning in het bijenvolk op te bouwen. Overigens geldt dit ook voor Thymovar
Dan heeft het geen zin meer en pest je de bijen.
Dat er juist nu veel mijten vallen komt door het nu vele uitlopende broed.
Je kun nu niet oneindig veel bestrijden; voor mierenzuur is het laat - de temperatuur is grotendeels van de dag
laag geworden om een voldoende dampspanning in het bijenvolk op te bouwen. Overigens geldt dit ook voor Thymovar
Dan heeft het geen zin meer en pest je de bijen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wanneer van Thymovar de mijten doodgaan , is enkel een bestrijding van 15 dagen voldoende om alle mijten te doden .Hans van der Post. schreef:
.

Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
En............ Jaap?
dat is de theorie. Nooit gaan alle mijten de eerste dagen na het opleggen van de thymovar dood en die overblijven kruipen in de cellen.
Dit is bij alle bestrijding zo.
Meen me te herinneren dat bij de strips het pas na drie dagen varroa begon te "regenen".
Het enige wat ik Gerben zou aanraden om de opgelegde thymovar plaatjes door verse te vervangen.

Dit is bij alle bestrijding zo.
Meen me te herinneren dat bij de strips het pas na drie dagen varroa begon te "regenen".

Het enige wat ik Gerben zou aanraden om de opgelegde thymovar plaatjes door verse te vervangen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het is toch de vraag in hoeverre de Thymovar nog een optimale werking heeft, juist nu het broednest drastisch inkrimpt. Juist de warmte van het broednest dwingt een sterke werking van de Thymovar af. Juist met het te laat bestrijden krijg je met dit soort dillema's te maken en zul je minder geslaagde keuzes moeten maken. Eén mogelijkheid is dus het verversen van de Thymovar, maar als er al ingewinterd is, komen de plaatjes relatief ver van de bijen (die toch voornamelijk op het broednest verblijven) af te liggen, waardoor de werking minder zal zijn. Een mierenzuurbehandeling heeft met hetzelfde euvel te kampen, maar als het nog een beetje meezit met de buitentemperatuur zou dat (mijns inziens) nog wel redelijk effect kunnen hebben. Blijft nog een oxaalzuurverdamping over, alleen werkzaam op de mijten buiten de cellen. Nu het broednest inkrimpt misschien wel redelijk effectief, maar je bent in ieder geval zeker van een restbesmetting door de aanwezige mijten in de cellen. Ik weet van mensen die oxaalzuurverdamping met een tussenpoos van ongeveer een week hebben toegepast zonder nadelige gevolgen, hoewel er steeds gezegd wordt dat "oxaalzuurverdamping maar eenmaal per generatie bijen mag worden uitgevoerd" (Graag zou ik de bron van deze uitspraak willen weten, omdat men elkaar steeds napraat, zonder eigen resultaten hierin te betrekken).
Het blijft dus een keuze uit een aantal kwaden, en daarin is het moeilijk om iemand een goede raad te geven, helaas...
Het blijft dus een keuze uit een aantal kwaden, en daarin is het moeilijk om iemand een goede raad te geven, helaas...
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
van Bijen@WUR:
Schadelijkheid voor bijen
Een behandeling met oxaalzuur veroorzaakt altijd lichte bijensterfte, maar deze is te verwaarlozen als het eenmalig per generatie bijen gebruikt wordt. Bij herhaaldelijk gebruik kan de druppelmethode sterfte van bijen veroorzaken.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
en voor de mensen die er graag nog wat meer wetenschappelijke data op na lezen (tegen het 'napraten'), is deze site een uitstekende bron van informatie:
http://www.agroscope.admin.ch/imkerei/0 ... ml?lang=en
http://www.agroscope.admin.ch/imkerei/0 ... ml?lang=en
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Dank je Ewout, daar was ik al een tijdje naar op zoek. Nu wordt de "druppelmethode" specifiek genoemd, ik kan me voorstellen dat de verdampingsmethode iets milder uitpakt voor de bijen, maar het blijft natuurlijk gissen.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Hoi Gerben,
Ik zou na de Thymovar geen nieuwe bestrijding meer starten en wachten tot de winterbehandeling midden december. Zo luidt ook het advies van Friedrich Pohl in zijn maandpraatje van oktober 2012 (zie link).
http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... 0-2012.pdf
Hij schrijft (pag. 348): Bestrijding van de varroamijt in oktober is erg moeilijk omdat de volken nog lang niet broedloos zijn. De bestrijdingsmiddelen Perizine en oxaalzuur werken niet op de mijten die zich in het gesloten broed bevinden en zouden daarom ook niet gebruikt moeten worden. Ook een meervoudige behandeling kan dit probleem niet oplossen. Het zal slechts de levensverwachting van de bijen extreem verkorten.
Even verder: Bij een normale of geringe besmetting kan de imker rustig wachten tot de volken broedloos zijn en de normale winterbehandeling uitvoeren.
Je zou dus na de Thymovar behandeling de natuurlijke mijtenval kunnen bepalen en dan wachten tot december.
Groeten.................
Gerard
PS: Ook de andere maandpraatjes van Friedrich Pohl zijn het lezen meer dan waard.
Ik zou na de Thymovar geen nieuwe bestrijding meer starten en wachten tot de winterbehandeling midden december. Zo luidt ook het advies van Friedrich Pohl in zijn maandpraatje van oktober 2012 (zie link).
http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... 0-2012.pdf
Hij schrijft (pag. 348): Bestrijding van de varroamijt in oktober is erg moeilijk omdat de volken nog lang niet broedloos zijn. De bestrijdingsmiddelen Perizine en oxaalzuur werken niet op de mijten die zich in het gesloten broed bevinden en zouden daarom ook niet gebruikt moeten worden. Ook een meervoudige behandeling kan dit probleem niet oplossen. Het zal slechts de levensverwachting van de bijen extreem verkorten.
Even verder: Bij een normale of geringe besmetting kan de imker rustig wachten tot de volken broedloos zijn en de normale winterbehandeling uitvoeren.
Je zou dus na de Thymovar behandeling de natuurlijke mijtenval kunnen bepalen en dan wachten tot december.
Groeten.................
Gerard
PS: Ook de andere maandpraatjes van Friedrich Pohl zijn het lezen meer dan waard.
-
- Contacteer:
Hey Gerard,
Maar mierenzuur werkt dus nog wel in het broed, en zal met de huidige weertemperaturen nog kunnen verdampen. Ik begrijp trouwens nooit wat dat er nou precies mee te maken heeft, want het werkt toch vooral bij de gratie van de temperatuur waar de bijen hun kast op houden, en dat lijkt me in deze tijd van het jaar nog een stuk meer dan 15 graden...
En het probleem is dus, het is geen normale of geringe besmetting, maar een zeer hoge. Vandaar dat ik nog overweeg om nu een eenmalige mierenzuur behandeling te doen, dus 1 keer verdampen... Dan wordt het winterbijbroed minder verzwakt ( want dat zijn de bijen die de zaak volgend jaar weer op gang moeten krijgen, dan zou ik dus graag gezonde bijen hebben
Dus het gaat mij alleen maar om het vraagstuk of ik nog een mierenzuurbehandeling moet doen om het broed te beschermen...
In ieder geval bedankt voor de raad en info!
Imkerlijke groet,
Gerben
Maar mierenzuur werkt dus nog wel in het broed, en zal met de huidige weertemperaturen nog kunnen verdampen. Ik begrijp trouwens nooit wat dat er nou precies mee te maken heeft, want het werkt toch vooral bij de gratie van de temperatuur waar de bijen hun kast op houden, en dat lijkt me in deze tijd van het jaar nog een stuk meer dan 15 graden...
En het probleem is dus, het is geen normale of geringe besmetting, maar een zeer hoge. Vandaar dat ik nog overweeg om nu een eenmalige mierenzuur behandeling te doen, dus 1 keer verdampen... Dan wordt het winterbijbroed minder verzwakt ( want dat zijn de bijen die de zaak volgend jaar weer op gang moeten krijgen, dan zou ik dus graag gezonde bijen hebben

Dus het gaat mij alleen maar om het vraagstuk of ik nog een mierenzuurbehandeling moet doen om het broed te beschermen...
In ieder geval bedankt voor de raad en info!
Imkerlijke groet,
Gerben
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu