Het bolgewasje komt hier in Frankrijk het wild voor en is in Nederland ook te koop.(zie Google)
Een ander plantaardig fenomeen hier is een crocus die hier ook bloeit in de Quercy en wordt geexploiteerd als bron van saffraan een gele kleurstof voor voedingsmiddelen). In het plaatsje Cajarc is er een speciale markt voor waar topkoks ( zgn cols bleus) uit heel Frankrijk op af komen. ( Ook voor truffels, een smaakvolle en heel dure aardappelvormige , ondergronds groeiende paddestoel is er zo'n markt in Lalbenque, medio februari)
Als de gele stuifmeel de Franse koks kan bekoren dat moeten de bijen hier toch ook met een gele snoet verzadigd van af komen

Nu mijn vragen aan de forumdeelnemers:
1.Wat is de wetenschappelijke naam van de saffraancrocus (bloeit mauve)en kan die dienen als stuifmeelbron voor onze bieën

2.Is de Sternbergia een late drachtplant of slechts een aardig ornament in de herfsttuin ? Heeft men ervaring met dit bolgewas.
3. Ik wil van mijn pol Sternbergia's een stuk meenemen naar Nederland. Kan je dat nu doen of hoe kan je die bolletjes vermeerderen ?
Bij voorbaat dank voor Uw antwoorden