stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: stoomwassmelter

Bericht door G.B. »

erico schreef:beste imkers,

nu heb ik een prachtige wasstoomsmelter gemaakt waar 9 broedkamerramen in kunnen.
ik heb een stoomgenarator van 1900 watt hetzelfde vermogen als dat je er een orgineel koopt, de kubieke inhoud is niet te groot.
maar wat duurt het lang voordat die dingen gesmolten zijn,kan iemand mijn vertellen wat de gemiddelde tijd is dat de raampjes met was gesmolten zijn?
1 uur 2 uur 3uur?????????

laat het me weten.

groet eric

Beetje Off-topic, maar, heb je vaker was gesmolten? Als je donkere ramen hebt, betekend het dat er veel pophuiden aanwezig zijn; die smelten niet hoor :wink:
De was smelt daar tussenuit, pophuiden is compost-container afval.
Is je bak waar je ramen in zitten geïsoleerd? Dit bevorderd snelheid en smeltbeeld.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

nu heb ik een prachtige wasstoomsmelter gemaakt waar 9 broedkamerramen in kunnen.
ik heb een stoomgenarator van 1900 watt hetzelfde vermogen als dat je er een orgineel koopt, de kubieke inhoud is niet te groot.
maar wat duurt het lang voordat die dingen gesmolten zijn,kan iemand mijn vertellen wat de gemiddelde tijd is dat de raampjes met was gesmolten zijn?

laat het me weten.

groet eric
Hoi eric,

bij mij duurt het altijd 1 watervulling van de stoomwassmelter voordat alles de juiste temp. heeft ongeveer halfuurtje.
Dan nog een keer vullen met water en dan alles bij elkaar nog een uurtje schat ik maar langer zeker niet.
Vervolgens schep ik de zwarte smurrie pophuiden en cellen (is best wel veel) eruit en krab ik de raampjes verder af.

Dus alles bij elkaar een anderhalf max. 2 uur.

Volgens mij staat dit onderwerp in het verkeerde topic (stuifmeel??)
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Thijs Corporaal
Contacteer:

Re: stuifmeel

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi Eric.
Ik heb een wassmelter gekocht van het bijenhuis (al een paar jaar geleden) en in deze kunnen 12 broedkamer ramen met een watervulling duurt het ongeveer 45 min dat alles gesmolten is,en neem dan het deksel eraf haal er de ramen een voor een er uit maak die gelijk schoon, de laatste wasresten er af en ze zijn klaar om opnieuw gebruikt te worden.Je kunt het nog iets versnellen door warmwater uit de geiser te gebruiken,maar ik gebruik liever regenwater ik vindt dan de was helderder en mooier van kleur.
Vriendelijke imkers groet Thijs :hive:
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Ik kijk bij stuifmeel omdat dat me intresseert,wassmelten intresseert me nu dus niet.
Kan dit naar de plaats waar het hoort? :shock:
Petro.

laat het me weten.

groet eric
Plaats reactie