Betekent stuifmeel halen ook nectar halen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Contacteer:

Betekent stuifmeel halen ook nectar halen?

Bericht door roosje2012 »

In de zomer is het duidelijk dat ze stuifmeel en nectar halen. De laatste week hebben mijn bijtjes ook veel stuifmeel gehaald (achter ons is er een veld met duizenden potten chrysanten).

Maar : Halen de bijtjes nu in oktober ook nog nectar? Ik veronderstel dat ze dan hun wintervoorraad onaangeroerd laten en hun voeding buiten halen?

Of zit ik mis? :be1:
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Betekent stuifmeel halen ook nectar halen?

Bericht door Oude Essink »

Zou best wel eens kunnen!
BAR 1 1 CEL

groetjes hennie oes
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Wegvliegen zonder te tanken?

De Hedera bloeit nu boven 53 NB.
Ik denk dat door het slechte weer er weinig bloemen zijn met stuifmeel,
maar de bijen haalden afgelopen 2 dagen als gekken nectar van de Hedera.
Je kan de nectar gewoon ruiken als je in de buurt van de Hedera komt.
Als ik het me goed herinner geeft de Hedera al nectar bij 12 gr/C
(Ik zou wat meer moeten schrijven als harde schijf :geek: )

Ik denk dat ik het aan de dikte van het achterlijf van de bijen kan zien of ze een volle maag hebben. Eergister ook de nagelproef gedaan met een bij en dat was volgens mijn zintuigen duidelijk Hedera-nectar.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Natuurlijk openen de bloemen van de hedera met stuifmeel maar als de draden zijn afgevallen produceren ze nog steeds nectar en bijen blijven er dus opvliegen als ook wespen(Ze zijn er nog steeds) en allerlei soorten zweefvliegen en andere vliegjes.
Bij heel slecht weer wachten de bloemen even en bovendien openen ze gedeeltelijk gefaseerd.
Honing van de hedera is betonhoning het is keihard waardoor dat komt weet ik niet waarschijnlijk kristalliseert het heel snel en zodanig dat de grotere en kleinere kristallen perfect in elkaar passen.
Het fenomeen dat als je koolzaadhoning roert totdat de emmer op z'n kop is te houden en dan nog een keer roeren en dan direct op te potten cremehoning geeft geeft volgens mij 1 soort klein kristal die over elkaar glijden maar het fijne weet ik hier niet van.
Weet iemand hier meer van??

Dirk
dertiende
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Door deze vraag was mijn nieuwsgierigheid nogal gewekt. Hier volgt de uitslag van mijn minionderzoekje.

Ik heb twee korven ingewinterd. Beide korven waren ongeveer voor driekwart volgebouwd. Ik heb drie korven geslacht door de bijen eruit te kloppen en op de twee matig uitgebouwde korven te gooien. De twee overgebleven korven bevatten dus twee en een half volk. Er zitten dus overdreven veel bijen in die korven, die massaal onder de raten uit bungelden. Ik vroeg mij af of ze wilden gaan bouwen.

Ongeveer een maand nadat ik de volken verenigd had, gebeurde er niets. Het weer werd koud en somber en kennelijk was er toch plaats genoeg tussen de raten, want bij koud en regenachtig weer zaten de megavolken gewoon tussen de raten.

Maar toen werd het ongeveer 20 oktober. Er werden temperaturen gehaald van 20graden. Nu is het weer koud, dus de bijen vliegen nauwelijks meer. Toen ik gisteren de beide korven voorzichtig optilde, bleek zich een wonder te hebben voltrokken. Beide korven bijna volledig uitgebouwd en in de cellen was duidelijk onverzegelde nectar te zien. Ongelooflijk.

Daarmee heb ik niet bewezen dat de bijen ook nectar halen als er stuifmeel te halen valt, maar de dracht lijkt met die mooie dagen prima geweest te zijn. Er was zéker nectar te halen!

Geef toe, als je er nog eens een korfje op nahoudt, dan krijg je dingen te zien die je in de kast nooit te zien krijgt.

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ook in het veld is veel te constateren . Deze foto heb ik op 22 okt gemaakt op de gele mosterd . Duidelijk is de Bijentong waarmee de nectar opgezogen wordt te bewonderen .

p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vanmorgen om 8 uur was ik de bij tuin om aan het spitten en alles opruimen voor hem winter klaar maken toen was het -4 het was lekker fris maar toen de zon er door kwam kwamen af en toe een bij eruit maar nu schijnt de zon vol op en ze vliegen lekker
Toen ik achter de kasten stond rook ik honing Dus ze halen wel honing en stuifmeel komen ze ook steeds binnen
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

:oops: van de week nog in volk gekeken op 1 BK.

Ik denk dat ze last van roverij hebben gehad,ik twijvel aan de hoeveelheid wintervoer.

Ik denk voor het gaat vriezen nog snel even sluitblokjes erin.
Ik kon er mooi 2 ramen minder uithalen dan gepland wat die zaten vol voer ineens.
+ 3 kg eind oktober?

Vorig jaar eenzelfde geval gehad.
Zonet bij 11gr/C kon je de nectar ruiken,omdat het niet bevlogen werd, zelfs zien zitten bij de hedera.
Plaats reactie