volkje dood

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerda
Contacteer:

volkje dood

Bericht door gerda »

Beste imkervrienden,

Wat ik al een tijdje vreesde is gebeurd, deze morgen bijna geen bijen meer in mijn kast , er zaten nog een paar zielige bijtjes in, maar het is heel triestig om dit te moeten vaststellen; Wat kan er gebeurd zijn, het was deze zomer mijn beste volk, ik heb ze op tijd tegen varroa behandeld, een tijdje geleden heb ik een hele hoop darren op de plank gezien, levende wel dan. Misschien was de koningin dood en is mijn volk zo ten onder gegaan. Wat moet ik nu doen met deze kast, helemaal wegdoen, en alles ontsmetten en uitbranden om de ziektekiemen te verwijderen , het is de eerste keer dat ik een dood volk heb. Gelukkig heb ik nog 3 gezonde volken, die het heel goed doen. :(
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: volkje dood

Bericht door Jaap v.Popering »

gerda schreef:Beste imkervrienden,

. Wat moet ik nu doen met deze kast, helemaal wegdoen, en alles ontsmetten en uitbranden om de ziektekiemen te verwijderen , het is de eerste keer dat ik een dood volk heb. (
Hygiëne is natuurlijk altijd aan te raden , maar ontsmetten en uitbranden is enkel een must bij Amerikaans Vuilbroed . wanneer het vermoeden bestaat van Europees vuilbroed zou ik het ook doen . In alle andere gevallen is een goede schoonmaakbeurt voldoende.

Jaap v P
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: volkje dood

Bericht door m.kolsters. »

Wie weet zijn ze al aan het roven en halen ze de kast leeg, nu mooi dan hoef je het niet zelf te doen.
Hebben de andere bijen wat meer, en ziek zijn ze niet maar was de kast darrenbroedig en gaan de bijen van zelf in aantal achteruit.
Zonder koningin gaat het volk ten onder in deze tijd, trekken wel doppen maar de moer wordt niet bevrucht en is de kast darrenbroedig.
Tinus Kolsters
Plaats reactie