Segeberger kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Momenteel heb ik in mijn imkerij 3 verschillende raamtypen.
Ooit had ik er iets van 5. Mijn adagium: je moet veel uitproberen!
Ik heb zelfs nog een tijdje met kortoor NL simplex maat gewerkt. Mijn arme pappa heeft toen allemaal van die oude kortoor bakken en deksel staan lopen verven die ik toen had opgekocht van een bejaarde imker. Op zich waren dat best leuke bakken met hele gemakkelijke vliegopeningen. Daar hoefde je alleen maar een plaatje voor te schuiven en dicht was het. In de bodems zat zelf eterniet verwerkt! Die kortoren vond ik al niks om mee te werken (lastig beet te pakken) en uitwisseling met langoor(kasten) was al helemaal niet mogelijk. Het enige wat ik heb overgehouden zijn de voerbakken van die kasten. Die passen goed op mijn simplex kasten.

Om op je verhaal terug te komen. Ik heb nu Segeberger kasten die in theorie op de Duitse segebergers (met Duits normaal kunnen). Enige uitwisseling van bakken is mogelijk. Het is de bedoeling dat op korte termijn de NL ramen er dan allemaal uitgaan.
JP
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Van Wikipedia: ....
....
Hier ligt een van de grootste problemen. NL maat heeft lange oren en dus moet er speciale strip in de kast worden aangebracht. Het probleem is dat er geen bijen meer tussen de oren kunnen. En dat de oren sneller schimmelen en verotten (beter is daarom hardhouten raampjes te gebruiken). Er hoopt zich/condenseert nl. water op de strip (= koud) en dat water trekt in de oren omdat de oren op de strip liggen. Wat ook nog eens tot gevolg heeft dat er bijen tussen kunnen worden geplet. Allemaal niet ideaal. Ook ik heb dikke schroeven gedraaid in de strips omdat die geregeld omhoog kwamen.

Verder is de bijenruimte aan de voorkant en aan de achterkant niet goed. Dit is het beste op te lossen met 3 mm simplex. Ten minste de bijen bouwen dan geen raat meer. Maar het is allemaal niet ideaal.
Daarom wil ik dit jaar ook graag overstappen op Segeberger kasten Duits normaal. Die kasten zouden in principe helemaal goed zijn! En aangezien ik toch zelden meer bijen aankoop hoef ik ook niet uit te kunnen wisselen met NL ramen.

gr
JP,

1) n.a.v. "Van Wikipedia": je bedoelt Imkerpedia.

2) n.a.v. "Het probleem is dat er geen bijen meer tussen de oren kunnen":
Hoezo kunnen er in de Warnholz Simplex Segeberger geen bijen meer tussen de oren? De ramen liggen gewoon op de bekende reguliere afstandsstrips en "zweven". De bijen kunnen dus overal langs de oren, ook er onder. De op Imkerpedia genoemde buitenste strips zijn gewoon nodig om de ramen op de goede plek te houden zoals ook in een spaarkast de ramen daar tegen de zijkant van de kast komen.

3) n.a.v. "omdat de oren op de strip liggen":
Dat is dus niet zo bij de tegenwoordige Nederlandse versies van de Segebergers.

4) n.a.v. "Verder is de bijenruimte aan de voorkant en aan de achterkant niet goed. Dit is het beste op te lossen met 3 mm simplex.":
Hieruit lijkt naar voren te komen dat je de afgelopen jaren hebt gemist dat er Segebergers op de markt zijn gekomen die regelrecht vanuit de fabriek zijn aangepast op onze simplexmaat (conform Nederalndse Norm NEN 1061-75). De Pietersekast was de eerste (en de Warnholz' Simplex Segeberger weer een volgende). Hierin passen onze simlexramen dus precies zo goed als in bijvoorbeeld onze spaarkast.

5) n.a.v. "Ook ik heb dikke schroeven gedraaid in de strips omdat die geregeld omhoog kwamen":
Je hebt het hier over andere strips dan in het Imkerpedia-artikel. Jij hebt blijkbaar gewerkt met Duitse Segebergers bedoeld voor de Duitse normaal maat die op meer of minder geslaagde manieren waren aangepast aan onze simplexmaat. Bij jouw Segebergers hadden de oren daarbij aan de onderkant blijkbaar volop contact met de kast/draagstrip (en werden daar dus volop vastgekit). Bij de huidige Nederlandse Segebergers (nogmaals: direct vanuit de fabriek) is dat beslist niet meer zo.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hoe zit het nu eigenlijk met die aangepaste simplex-Segebergers 'recht van de fabriek" (ik werkte met de originele Duitse DN).
De randen van de gewone Segeberger rompen geven al een koudebrug en bijbehorende condensatie. Hoe zit dat dan met die geforceerde oplegaanpassingen met metalen profielen (à la Pieterse), dat moeten dan toch enorme condensvangers zijn? De originele Segeberger isolatiesponning wordt aan die zijde weggelaten waardoor het metaal nu praktisch volledig in aanraking komt met de koude buitentemperaturen.
Graag had ik van de gebruikers ook gehoord hoe het nu zit met de raatbouw tussen de ramen van 2 opeengestapelde rompen of tussen bovenzijde raam en dekplaat, is dat grote probleem van de DN Segeberger nu met de Simplex-Segebergers opgelost?
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Ik heb segerberger s van ielgat uit Amen
En ik heb aluminium stript er in zitten waar geen bij onder door kan maar als je rustig werkt dan plet je haast geen bij
Over condens op de strippen heb ik nog niet mee gemaakt en deze winter had ik geen schimmel in me kast met de voorjaars inspectie toen had ik er een en nu heb ik er 3 van die kasten
Over ramen vast bouwen aan de zijkant of tussen 2ramen of tussen de 2 rompen in heb ik ook geen last mee dus die maat is goed :D
Wel met het dak daar bouwen ze wel raten tussen maar door een folie er tussen te doen heb je geen last meer
Paul
Laatst gewijzigd door p.zwartepoorte op za 10 nov 2012, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
FerryB
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik heb twee Segebergers van het Ielgat 11 raamskasten.
En heb geen last van raatbouw tussen de rompen en of deksels.
Ook niet tussen de ramen onderling. Heb wel begrepen dat dit andere kasten zijn dan die het Ielgat in het verleden had.
Ik heb ze eind vorig jaar gekocht en ben zeer tevreden.
Het zijn wel kasten zonder ruimte onder de oren maar met een beetje handigheid worden er geen bijen geplet.

De andere kast is van het bijenhuis een 10 raams Segeberger met wel ruimte onder de oren maar de kast heeft dan weer een kleinere binnenmaat en dat vind ik dan weer vreemd.
De Ielgat kasten zijn af fabriek gemaakt voor Simplex.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
dineke
Contacteer:

Bericht door dineke »

Paul,
Bedankt voor je uitnodiging! :D Ik kom graag een keer kijken, bijvoorbeeld in het voorjaar. Als Echte Beginner kijk ik heel graag even 'in de keuken' van een imker die al wat meer ervaring heeft, want ik moet nog veel leren.
De discussie over allerlei verschillende modellen segebergers vind ik dan ook heel interessant!
Groetjes, Dineke.
p.zwartepoorte
Contacteer:

hoi ok je mag zeker een keer langs komen om te kijken stuur maar een mailtje in het voor jaar of anders ik jou als ik het niet vergeet
paul
p.zwartepoorte
Contacteer:

hoi ok je mag zeker een keer langs komen om te kijken stuur maar een mailtje in het voor jaar of anders ik jou als ik het niet vergeet
paul
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Condens MOET overmatig aanwezig zijn aan de metalen oplegranden. In de winter kijken we weinig in de kasten maar bij de eerstvolgende koudere nacht moet je 's anderendaags eens even onder het deksel kijken, dan moeten de druppels er volop onder je folie hangen over een breedte van +/- 5 à 10 cm.
Volgens jullie is er geen last meer van tussenbouw. Indien dat zo zou zijn, betekent dit dat men het Simplex-profiel min. 3 mm heeft laten inzakken (verlaagd) tov van de DN Segeberger.
Geeft die 3 mm verlaging dan geen problemen op het niveau van de bodem? Bij mijn weten bestaan er enkel Simplex-rompen geen Simplex bodems.
Een 2e opmerking is dan dat imkers die de 2 maten in huis hebben, zowel DN als Simplex, zeker moeten vermijden van een DN romp op een Simplex romp te gebruiken want dan wordt het helemaal te mooi (14 mm tussen de ramen), terwijl die rompen perfect op elkaar passen en er op het eerste zicht dus niets aan de hand is.
De dekplank, voor de ene niet vastgebouwd voor de andere wel, is me dus nog niet duidelijk. Als de ramen maar 3 mm zakken tov de DN, worden ze volgens mij nog steeds aangebouwd.
p.zwartepoorte
Contacteer:

ik heb laatst toen het -4 was geweest heel snel gekeken of ze op een tros zaten maat toen was er geen condens te zien in druppels tegen de folie en over dat bouwen tussen bodem en romp heb ik nog niet mee gemaakt dit jaar en vorig jaar ook niet
ik had eigelijk een vraag kunnen de rompen van de werkbij op die van de ielgst of zit er maat verschil in wie weet het???
paul
Plaats reactie