Zeker. Niettemin wordt alles wel zeer minitieus onder de loupe genomen. Het geeft een helder beeld. Daar houd ik van!Jammer, maar bedankt zover, en begrijpelijk. Dit geschrijf kost allemaal ook wel heel veel tijd.
gr
Moderator: Hans van der Post.
Zeker. Niettemin wordt alles wel zeer minitieus onder de loupe genomen. Het geeft een helder beeld. Daar houd ik van!Jammer, maar bedankt zover, en begrijpelijk. Dit geschrijf kost allemaal ook wel heel veel tijd.
Marc schreef: Het hoort bij de imkertrekjes, fouten in kasten goedpraten als men die kasten zelf gebruikt.
Niet persoolijk nemen, Albert. Hoe ouder hoe erger het trekje. Dat geldt ook voor onsAlbert Stoter schreef:Ik snap niet dat je mij dit toedicht. Ik wil zwakke kanten van de Segeberger helemaal niet ontkennen, maar ook niet overdrijven.
Imdorf, één van mijn favorieten. Hij onderzoekt in dit werk de volksontwikkeling gedurende het ganse jaar. Hij ziet dan ook dat onderscheiden tussen verschillende ramen elkaar over het gans jaar gezien uitvlakken en zeker naar de winteropbouw toe want daar is het hem met deze studie eigenlijk om te doen. Het is voor ons interessant dat het er (voor de opbouw van het wintervolk) niet toe doet met welk raam we werken. Maar wat ons meer interesseert, denk ik, is hoe dat zit in de actieve (honing-) periode. Bekijken we daarvoor beide grafieken 45 en 46 van Liebig op de linkpagina 52 eens aandachtiger.Albert Stoter schreef: Imdorff heeft dergelijks in 2008 nog eens bevestigd (zie deze pdf blz 52).
Ja als je fatsoenlijk wil antwoorden moet je je werk even opzij zetten. Dat kan ik niet blijven doen, maar ik zit natuurlijk maar een paar klikken ver.Albert Stoter schreef: Jammer, maar bedankt zover, en begrijpelijk. Dit geschrijf kost allemaal ook wel heel veel tijd.
marc schreef:al meerdere onderzoekers kwamen tot de conclusie dat 16 cm de ideale raamhoogte is voor opeengestapelde kasten. Dat heb ik ook ondervonden met het Dadant-Blatt raam, vandaar mijn voorkeur voor DBplus met enkel honingkamers (16 cm hoog), waarin ik dan broedbeperking toepas.
Stark wark Marc. Da's inderdaad een opmerkelijk verschil ten faveure van de 16 cm hoge ramen in een bepaalde periode.marc schreef:Maar wat ons meer interesseert, denk ik, is hoe dat zit in de actieve (honing-) periode. Bekijken we daarvoor beide grafieken 45 en 46 van Liebig op de linkpagina 52 eens aandachtiger.
De broedaanzet bedraagt in de maanden mei-juni 10000 meer met 16cm hoge ramen (vgl. dadant-blatt) dan met 22cm hoge ramen (vgl simplex)! Een positiever oordeel over het 16cm hoge raam kan je toch niet krijgen.
nou minitieus?Jelte Pieter Dijkstra schreef: Niettemin wordt alles wel zeer minitieus onder de loupe genomen.
Ik begrijp nu waarom je de vraag stelde en dat ik daar niet op antwoordde.Albert Stoter schreef: Maar jij doet in die periode - ten gunste van de honingoogst - toch juist aan broedbeperking?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten