Hommels ook last van mijten ?
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Hommels ook last van mijten ?
Afgelopen zomer had in in de tuin ook een hommel die zo topzwaar was van de nectar uit mijn sierappelboom, dat ze nauwelijks op kon stijgen. Goed moment om haar te bekijken, en ook deze hommel had een flink aantal passagiers mee te slepen. Geen idee wat voor een mijten (of andere beestjes) het zijn
Hallo Henk, de beestjes waar deze hommel last van heeft zijn teken.Google eens op:teken op hommels ,dan zie je hetzelfde beeld.Groeten Dlanor.
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar 10-tallen foto's gemaakt van hommels hier in de tuin. Ik heb ze net nog eens even bekeken en zie nergens teken. Is dit soort/gebied gebonden of hebben deze hommels gewoon geluk.......
Alle begin is (bij) zonder honing.
A.A. Staals schreef:Henk
Pootjes tellen. 8 pootjes is een mijt.![]()
ad staals
teken hebben ook 8 pootjesDlanor schreef:Hallo Henk, de beestjes waar deze hommel last van heeft zijn teken.Google eens op:teken op hommels ,dan zie je hetzelfde beeld.Groeten Dlanor.

- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Heb jaren terug de vraag gesteld in Utrecht op een vergadering of de mijten op hommel en wespen en de zwarte vlieg hetzelfde zijn.
Maar ze zitten allemaal vol van soort mijten maar welke, het antwoord was het zijn niet de zelfde als op de honingbij.
Maar pak een hommel katje en kijk er maar eens in je zal versteld staan van het aantal.
En of ze mee liften op bijen weet ik ook niet, maar wel toeval dat een hommelkasje bij de bijen zet de populatie snel groeiend.
Maar ze zitten allemaal vol van soort mijten maar welke, het antwoord was het zijn niet de zelfde als op de honingbij.
Maar pak een hommel katje en kijk er maar eens in je zal versteld staan van het aantal.
En of ze mee liften op bijen weet ik ook niet, maar wel toeval dat een hommelkasje bij de bijen zet de populatie snel groeiend.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Van de zomer kwam ik die mijten ook tegen op een kever die zat helemaal vol die had me zwager gevonden in de tuin bij hun dus ze komen ook op kevers voor
Paul
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
De mijt gebruikt de mestkever voor transport. ( wikipedia )