Bijen op overheidsgebouwen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijen op overheidsgebouwen

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ze vergeten zeker dat het kappen van bomen (althans bij mij in de gemeente) tegenwoordig bijna altijd zonder vergunning kan geschieden.

Dat kappen is idd een groot probleem, overal in NL en ook zeker in Belgie!!!!!
Kappen is geen probleem. Wel wat ze terug plaatsen EIKEN, POPULIEREN en PLATANEN.

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat kappen is wel degelijk een groot probleem.
Zo is zijn er bij mij voor huis drie grote lindes gekapt. Ik heb dit 'aangevochten' en heb ervoor gezorgd dat door de Belgische variant van Groenlinks (= Groen) zelfs vragen in de gemeenteraad gevraagd. De burgemeester heeft een onnozele uitleg gegeven. Het heeft allemaal niet mogen baten. De 100-jarige bomen zijn weg. Er is bovendien geen aanplant.

Niettemin door het kappen is een grote drachtbron weg. Ook met aanplant kun je dit niet meteen vervangen. Sterker nog: 50 jonge boompjes hadden die drie grote oude bomen de eerste 15 jaar niet kunnen vervangen gezien nectar- en stuifmeel productie. In mijn optiek: kappen zoalang het maar 'gecompenseerd' wordt, is geen goed beleid. Sorry Ad.

JP
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Ja,eens met Jelte.
Baby's werken niet die consumeren alleen.

Wat mij ook een doorn in het oog is:
Het masaal knotten van wilgen.
Op zich niet zo'n punt maar wel als het in het najaar gebeurt en dan hele gebieden tegelijk alles eraf.

Dag belangrijkste stuifmeelbron in het voorjaar. :naughty:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

buzzer schreef:
Neeeeeeeeeeeeee, dan moeten we onze "tamme" bijen eerst even WILD maken, anders bedreigen ze de wilde bijen teveel en eten ze alles op dat voor die bijen bedoeld was:
Zouden de natuur organisaties dan meer onenigheid over het aanwezige voedsel hebben dan de insecten zelf . :be9: :whistle:

alfa vulgaris

Vooropgesteld juich ik het toe als overheidsgebouwen hun daken open zouden stellen voor plaatsing van bijenvolken.

Een bijenonderzoeker zei eens:"maar onderzoek is nooit volledig" :D

Dat met die verreiker meende ik serieus.
Hoe hoog is de gemiddelde leeftijd van de bijenhouders in Nederland eigenlijk?
Ik hoop voor hun dat ze een lift hebben waar je ook op het dak kan uitstappen :roll:
Jaap v.Popering
Contacteer:

alfa vulgaris schreef:
Ik hoop voor hun dat ze een lift hebben waar je ook op het dak kan uitstappen
En ik hoop voor de Bijen dat er de komende jaren niet te veel wind zal zijn zodat zij terug naar het dak kunnen vliegen :character-smurfgrandpa: :teasing-lurk:

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:
alfa vulgaris schreef:
Ik hoop voor hun dat ze een lift hebben waar je ook op het dak kan uitstappen
En ik hoop voor de Bijen dat er de komende jaren niet te veel wind zal zijn zodat zij terug naar het dak kunnen vliegen :character-smurfgrandpa: :teasing-lurk:

Jaap v P
Jaap
Jij denkt aan de bijen, maar ik aan die arme imker, die zijn daar aangesterkte bijen gaat inzetten voor bestuiving. Of zal dat niet gebeuren? Ik denk ook dat die paar volken helemaal geen bijdrage vormen aan HET probleem (zo er dat al is). En dan nog wat kost het: toegang verschaffen in het weekend en buiten de vliegtijd van de bijen voor het verplaatsen en zo al meer. Maar ja weer de krant gehaald en belangstelling gehad zonder gedegen kennis van zaken.

ad staals
alfa vulgaris

Een ieder z'n eigen belang...

Ik denk dat de vogels in de stad er ook erg blij mee zullen zijn met al die extra bessen en zaden.
en natuurlijk al die mensen die aarbeitjes,framboosjes of zelfs fruitbomen in de stad hebben.

Ik heb dit jaar voor het eerst een zwerm gevangen van een ander volk dan m'n eigen :lol:
Ik heb de zwerm aan een beginnend imker gegeven en deze heeft de bijen op 3 hoog midden in de stad geplaatst.
Het ziet er mij naar uit dat deze bijen het beter doen dan bij mij hier in het voor veeteeld ingerichte gebied.
Dat zal dus vast ook meer volken opleveren.

Men heeft het over temperatuurrecords en neerslag records of dieptepunten maar ik geloof dat het mij is opgevallen dat
2012 een jaar was met meer wind dan voorheen. :shock:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

alfa vulgaris schreef:Vooropgesteld juich ik het toe als overheidsgebouwen hun daken open zouden stellen voor plaatsing van bijenvolken.

Een bijenonderzoeker zei eens:"maar onderzoek is nooit volledig" :D

Dat met die verreiker meende ik serieus.
Hoe hoog is de gemiddelde leeftijd van de bijenhouders in Nederland eigenlijk?
Ik hoop voor hun dat ze een lift hebben waar je ook op het dak kan uitstappen :roll:

dat moet je als deelnemende imker gewoon eiden net als toegang tot het dak op alle tijden.
anders moet je er gewoon niet aan begingen.
Als ze willen ´greenwáshing´moeten ze er maar wat voor over hebben.
zoniet doe je alleen jezelf een verdriet.

er is niemand die je helpt alles het dak op te hijsen, en als je geen toegang hebt
kun je niet adekwaat reageeren op de bijen vooral in zwermtijd.

het is gewoon electoraal gelul om een groen voetje bij de meeste burgers te krijgen tewijl er eigenlijk geen zak wordt gedaan

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Contacteer:

alfa vulgaris schreef:
Ik heb de zwerm aan een beginnend imker gegeven en deze heeft de bijen op 3 hoog midden in de stad geplaatst.
Het ziet er mij naar uit dat deze bijen het beter doen dan bij mij hier in het voor veeteeld ingerichte gebied.
Dat zal dus vast ook meer volken opleveren.
Het zal je misschien verbazen maar ook ik heb wel eens gebrek aan plaats voor mijn volken . Wel heb ik dan een mogelijkheid om uit te wijken naar een plaats boven op een dijk , dat is een meter of vijf / zes boven het maaiveld .
Deze volken leveren altijd minder honig , en in de tijd dat er koninginnen bevrucht moeten worden op die plaats altijd meer die onbevrucht of volken die moerloos zijn .

Jaap v P
Plaats reactie