Lattenkast & winterbehandeling

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door cefas »

Of met een soort omgekeerde trechter aan de gaasbodem hangen en de rest van de gaasbodem afplakken met tape (en gaten dicht met kurkjes).
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Ben toch 'n beetje huiverig voor dat soort zaken. Als er beluchting in zit in de vorm van een varroarooster dan kan ik me zo voorstellen dat de oxaaldamp zal neerslaan op het ijskoude varroarooster. Fijn dat het van roestvrij staal is, anders zou het wegroesten waar je bij staat. Of er dan nog genoeg damp in de kast komt om ook daadwerkelijk alle bijen met de damp in aanraking te laten komen.... Dan liever de andere oplossing met de luchtbed-pomp. :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Als ik dit zo lees lijkt dit de enigste oplossing om de bijen te behandelen tegen varoa. Zou het ook niet kunnen om een Nassenheider verdamper(mierenzuur) te bevestigen aan een toplat en die in het broednest te hangen? of met een bierviltje op de varoaplank. moet dan wel gebeuren in september of na de laatste honingoogst. Is maar een ideetje of het werkt weet ik niet want ik begin pas net met imkeren. :think:
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Erik,

Ik vrees dat thymol-producten en mierenzuur voor de lattenkast niet zo geschikt zijn, omdat ze al gauw de smaak van de honing bederven. Ik heb één keer honing mogen proeven van een imker die zo slim was om tussen de broed- en de honingkamer een lap thymovar te leggen, terwijl de kast volstroomde met heidehoning. Zelfs een beginner zal begrijpen dat dat erg stom is, maar goed. De beste man slingerde de honing en constateerde dat de partij verpest was door een nogal walgelijk tijmsmaakje.

In de lattenkast is in potentie iedere raat een honingraat en dus lijkt mij het gebruik van mierenzuur of thymol onverstandig. Oxaalzuur daarentegen laat, mits volgens de gangbare instructies en met het boerenverstand toegepast, geen smaak achter. Dit is onder andere door Bram Cornelisse van bijen@wur onderzocht. Om die reden streef ik ernaar om de varroabehandeling in de lattenkast te beperken tot het gebruik van oxaalzuur in de beide broedloze perioden, eventueel aan te vullen met het verwijderen van darrenraat.

Tot nog toe heb ik in deze kasten geen wintersterfte gehad. Dit wordt de derde keer dat ik volken in deze kasten heb ingewinterd. Naar het zich laat aanzien is er ook dit jaar bloed op mijn deurpost gesmeerd. Bijbelse toespeling. Ik bedoel dat de volken er gisteren groot en vitaal uitzagen en dat ik om die reden verwacht dat ze gezond uitwinteren.

Groet,

Bart
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Bedankt voor je reactie zo leren we er iedere keer weer wat bij.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag Bart,

ook ik denk dat als je bijen nu flink in het 'vlees' zitten, je een grote kans maakt dat ze goed de winter uitkomen. Die van mij leven ook nog allemaal en het ziet er heel goed uit. Rustige raatzit. Maar de winter moet nog al beginnen!
Ik heb niet zo lang terug (7 november) een volk met Ad Staals geinspecteerd (of beter gezegd: Ad heeft dit volk open gehaald) en we troffen nog broed aan zo groot als een dikke vuist.

Op de foto is te zien dat het buitenste raam helemaal leeg is (door jouw 'glasraten' genoemd :) ). Ik zou voortaan deze ramen eruit halen. En ook nog de buitenste voerramen. Als daar wat bijen opzitten even voorzichtig afkloppen. Op die manier voorkom je toch dat daar damp tussen blijft hangen en bovendien heb je niet de kans dat daar kristallen neerslaan en ooit in de honing terecht komen (ook al zou dit niet schadelijk zijn).

gr.
JP
JP
Plaats reactie