apiario schreef:
. Maar onderweg leggen nog heel wat blokken marmer en niemand haalt ze op
Ja , maar zo'n blokje is ook niet niks . Zelf heb ik er in de Rotterdamse havens vaak aan meegewerkt om deze te lossen . Ik herinner mij nog dat ik die met een 25 tons heftruk binnenboord moest helpen verplaatsen ,dat wij op een keer zo iets hebben laten vallen en dat deze misschien wel een halve meter door de buiteling gevallen is terwijl deze van meer dan een centimeter dik staal gemaakt was .
Zo nu maar even weer terug naar de bijen. De kasten voor de gewone bij zijn allemaal gelijk
maar voor de angellose bijen, kun je het niet zo gek bedenken of men heeft er wel wat voor.
En als er geen enkele slager in de buurt woont, en dat heb je op het platteland, dan moet je het zelf doen.
Ha dat is voor mij een bekende zaak vind het nog wel leuk om het weer zelf te doen, bloedworst maken schouwen darmen schoon maken en met worst vullen
hammen roken en korteletjes kappen mooie speklappen snijden en dan lekker eten.
Je wordt al weer wat beter denk ik, mij rug is al weer aan het beteren nog een paar dagen en het is wel weer voorbij.
Hier elkedag mooi weer ik zal is even kijken of ze nu vliegen.
Zo zie je maar dat de leeftijd en de man niet altijd samen gaan, moet regelmatig een stapje terug.
Bertus met wat oefen en geduld komt alles goed zeggen ze hier, hou je taai.
Het houtje met de vier ronde houtjes, wordt gedompeld in een kommetje met was
Maar ik denk dat men nu het Nicot of Jenter systeem gebruikt
De dopje worden voorzien van koninginnengelei Waar later het larvje op gelegd wordt
Hier ben ik zelf aan het "punneken" om de larvjes eruit te halen en teplaatsen
In de vroegere jaren toen de emigratie van Hollander in volle gang was,zijn er in die periode ook veel Polen en toen ter tijd nog Pommeranen
naar Brasil getrokken. In Santa Maria de Jetibar trof ik in een museum dat door de Poolse regering was geschonken nog een tandartsen praktijk aan.
Let vooral op de aandrijving van de boor, die werd met een voetpendaal aangedreven.
(Voor de verdoving denk ik dat men er een rubberhameranecesist had of zoiets grapje)
Dinsdag werden de bijenhouders in de plaats Muqui iets ten noorden van Pedra Azul bij gespijkerd betreffende alle zaken van het bijenhouden. De gemiddelde leeftijd is vrij laag.
Tussen de middag is er een barbecue.. Wat zich meestal goed laat smaken.
Men kijk niet op een lapje vlees meer of minder. (zulke dagen zijn kosteloos voor de imker)