vraag over koninginnen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
vraag over koninginnen
Even een vraagje:
Stel je hebt een kast met een F1 koningin.
Stel dat je een veger maakt en de bijen in de "oude" kast een koningin laat optrekken middels redcellen.
Heb je dan nog steeds een raszuiver volk?
Stel je hebt een kast met een F1 koningin.
Stel dat je een veger maakt en de bijen in de "oude" kast een koningin laat optrekken middels redcellen.
Heb je dan nog steeds een raszuiver volk?
Re: vraag over koninginnen
Nee is het juiste antwoord,
Een F1 wordt uit raszuiver geteeld die ook raszuiver bevrucht is
De F1 is vaak stand bevrucht dus niet raszuiver,
De F2 die je dan teelt is dus niet ras zuiver en ook niet ras zuiver bevrucht bij stand bevruchting dan.
groet noord,
Een F1 wordt uit raszuiver geteeld die ook raszuiver bevrucht is
De F1 is vaak stand bevrucht dus niet raszuiver,
De F2 die je dan teelt is dus niet ras zuiver en ook niet ras zuiver bevrucht bij stand bevruchting dan.
groet noord,
-
- Contacteer:
Hartelijk dank voor de reaktie 
Kom ik bij de kwisvraag:
Als je dan steeds verder afwijkt van de F1 koningin (bijvoorbeeld naar F6)...heb ik begrepen dat de bijen dan agressiever worden en niet meer de
goede eigenschappen van de F1 hebben.
Tot hoe ver kun je daarmee dan gaan zodat de bijen wel nog plezierig genoeg in de omgang zijn?
(m.a.w. is bijvoorbeeld F3 nog goed te doen? Of is zelfs F6 nog prima te doen?)

Kom ik bij de kwisvraag:
Als je dan steeds verder afwijkt van de F1 koningin (bijvoorbeeld naar F6)...heb ik begrepen dat de bijen dan agressiever worden en niet meer de
goede eigenschappen van de F1 hebben.
Tot hoe ver kun je daarmee dan gaan zodat de bijen wel nog plezierig genoeg in de omgang zijn?
(m.a.w. is bijvoorbeeld F3 nog goed te doen? Of is zelfs F6 nog prima te doen?)
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Volgens mij is dat bijna niet te voorspellen omdat het geheel afhankelijk is van de "raszuiverheid "van de darren welke je koningin bevruchten. Als ze je beginnen te plagen ben je te laat en moet je gaan voor een nieuwe koningin maar dan duurt het even voordat ze weer handelbaar zijn...... 

Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Contacteer:
Ok, hartelijk dank!
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Het is zeker niet zo dat bijen perse stekeriger worden naarmate de afstamming onbekender wordt.
Er valt zeker iets te zeggen voor het vermeerderen van je "eigen beste rasloze bijen", na enige tijd zijn die in meer of mindere mate aangepast aan jouw dracht en manier van imkeren.
Ook zou je wel eens al een vrij "rastypische" bij kunnen hebben, als jouw buren een grote stand hebben met pure carnicas dan heb je een dikke kans dat die invloed in jouw bijen zit/komt.
Lennard
Er valt zeker iets te zeggen voor het vermeerderen van je "eigen beste rasloze bijen", na enige tijd zijn die in meer of mindere mate aangepast aan jouw dracht en manier van imkeren.
Ook zou je wel eens al een vrij "rastypische" bij kunnen hebben, als jouw buren een grote stand hebben met pure carnicas dan heb je een dikke kans dat die invloed in jouw bijen zit/komt.
Lennard
dat duurt wel een groot aantal jaren voordat je een stabiele stam hebt en dan mag er in de omgeving niet te veel veranderen op darren gebied eigenlijk niks,
Op korter termijn is het gewoon soort russiese roulette .
Groet noord,
Op korter termijn is het gewoon soort russiese roulette .
Groet noord,
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat Lennard schrijft is juist. Heb 18 jaar geimkerd met de carnica. De eerste vijf/zes jaar was het de f1 volken selecteren op stekeligheid die f1 moeren haalde ik eruit. Teelde wel veel carinca darren en zorgde dat ik om het jaar een ras moer had. Na die vijf jaren kon ik zonder probleem natelen tot de 3 de generatie dus f3 volken. Maar helaas na 1989 niet meer. Toen kwam Br.Adam in mijn streek "wonen".
Nu heb ik wel carnica f1 volken met drie kleuren en moet elk jaar terug naar zuivere afstamming, anders krijg ik probleem volken.
Nu heb ik wel carnica f1 volken met drie kleuren en moet elk jaar terug naar zuivere afstamming, anders krijg ik probleem volken.

!Hans.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
zelfde ervaring als Hans maar nu andersom,
(ik buckfast de buur carnica) je heb af en toe een paar ongunstige kruisingen,
die haal ik er zosnel mogelijk uit.
maar over het algemeen kun je een een aantal f genaraties gebruiken zeg tot f3, en dan moet er weer een scheut puure lijn in.
maar het imkeren in onderbroek is wel de moeite waard.
vriendelijke groet
semar(Dominique)
(ik buckfast de buur carnica) je heb af en toe een paar ongunstige kruisingen,
die haal ik er zosnel mogelijk uit.
maar over het algemeen kun je een een aantal f genaraties gebruiken zeg tot f3, en dan moet er weer een scheut puure lijn in.
maar het imkeren in onderbroek is wel de moeite waard.

vriendelijke groet
semar(Dominique)
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Toch moet je voorkomen, dat je gebeurt wat deze honingdief overkwam; hij werd wel erg afgestraft:maar het imkeren in onderbroek is wel de moeite waard.![]()

hennie oes