Wat deed jij vandaag??? 2012

Hierin wordt een kopie van de berichtenreeks van Wat deed jij vandaag??? geplaatst. Er zouden hieruit nog wat berichten gefilterd worden om te bewaren.
Plaats reactie
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Gerard Boswinkel »

Beste mensen,

Mr. Bee heeft vandaag voor het eerst mee gedaan aan een KI actie georganiseerd door één van de Duitse Buckfastverenigingen. De actie heeft plaatsgevonden in de buurt van Havixbeck niet ver van Münster. Gisterenavond vlak voor het onweer mijn vijf koninginnetjes in Nicotkooitjes geplaatst en boven op de apidea geplaatst. Dat was nog een heel werk, want natuurlijk liepen de meeste moeren op de bodem van het Apideatje. Moest ik dus het hele kastje leeg kloppen om de moer te pakken te krijgen. Tot overmaat van ramp was ik bij één van de kastjes vergeten de moer nat te sproeien en vloog deze dus weg. Gelukkig had ik deze werkzaamheden in ons kleine schuurtje uitgevoerd. En na zo'n driekwartier met dat kastje bezig te zijn geweest, had ik het moertje toch in het Nicotkooitje gekregen.

Vanochtend redelijk vroeg op gestaan en de kastjes gesloten. Rond 9 uur richting Duitsland vertrokken met de vijf Apideakastjes en de gezondheidsverklaring van de NVWA. De KI werd uitgevoerd door de zeer ervaren mevr. Winkler uit Hohen Neuendorf die dergelijke KI acties in Duitsland en de omringende landen meer uitvoert. De moeren werden eerst onder narcose gebracht met koolzuurgas. Daarna mochten de moeren weer terug boven op hun volkjes. Na ca. twee uur vond de werkelijke KI plaats, dit vindt ook plaats onder narcose. Zelf ook nog even door de microscoop gekeken. Na de KI werd de koningin nog een derde keer onder narcose gebracht en hebben we de koningin direct op het volkje gelegd waarbij de koningin door de bijen 'wakker gekust' kon worden en gelijk in het volkje kon lopen.

Op deze ene dag veel bijgeleerd en ook gezien wat ik de volgende keer anders ga doen. Eén ding ga ik in ieder geval maken en dat is een stuk (varroa)gaas zo groot als het Apideakastje zodat het nog makkelijker wordt om de moeren zonder dat er bijen ontsnappen 'uit' de kastjes te kunnen halen.

Nu de duimen op elkaar en afwachten hoeveel moeren er aan de leg gaan. Over zes dagen weet ik meer.

Gerard
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Vandaag thuisgekomen en het was 25 graden, ideaal voor een bruidsvlucht dacht ik dan...
Wel mijn bijtjes dachten er ook zo over, welgeteld nog 1 bijtje te zien in elk van mn 2 EWK kastjes....pfffffffffff
De eerte keer zijn de koninginnen niet teruggekeerd en nu dit...
Nog 1 ronde te gaan....
Leo Geurens
Contacteer:

Bericht door Leo Geurens »

Ik wil toch wel een reactie geven op wat deed jij vandaag. Nou ik dacht ga vandaag maar eens een bijenuitlaat plaatsen, om as donderdag de honingkamer af te nemen en te slingeren. Het weer was mooi (28 gr) maar toch wel ,zwaar, gekomen bij de kast in het bos waar het overigens aangenaam van temperatuur is hoorde je al aan het geluid van de bijen dat de dames in een hogere versnelling leefde. Maar ja toch maar de honingkamer getracht open te maken ten einde de bijenuitlaat te plaatsen. Deze poging maar gestaakt gezien het humeur van het volk. Ga as donderdag in de ochtend het maar weer proberen. Met hopelijk een beter resultaat.
Groeten vanuit een warm zuiden, Leo Geurens
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

mij 3 apidea na me stand gebracht die terug gekomen zijn van teeltstadion
ze waren nog niet aan de leg maar we wachten nog wel weekje
of ze wel aan de leg zijn
thuis had ik 2 zelf geteeltde moertjes door overlarven
in een apidea zitten de ene is mooi bevrucht en de andere vond ik in dat andere apidea op de grond met 3 steken in haar
dus ze is verschijnlijk na de bruidsvlucht de verkeerde apidea in gevlogen
jammer niks aan te doen zo leert men dat je ze niet naast elkaar moet zetten
vandaag een andere mooie grote moertje uit gelopen en die zit nu in een apidea kijken wat het word
het zijn wel F2 maar buckfast kan dan nog wel zachtaardig zijn dit is een proef
omdat er hoop andere rassen rond vliegen bij mij in het dorp hoe dat gaat ontwikkelen dat standbevrucht
als het niet goed afloopt dan weet ik meer

leo
bij mij was het ook lekker weer maar mij volk was ook zagarijnig waar door ? ik zou het niet weten
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Woensdag reed ik naar cursus en dat is zo'n 40 minuten rijden(fiets)
Tussen de 70 a 80 procent van die tijd rijd ik onder of langs lindebomen,de één nog zwaarder met bloesem beladen dan de ander.
Een waar genot voor oog en neus.Je vraagt je af hoe het komt dat mensen drachtgebieden zoeken,terwijl er hier in de stad(Amsterdam) honderden en nog eens honderden bomen onbevlogen zijn en blijven.
Ik heb het geluk dat er rond mijn bijen drie soorten linde's staan,goed voor een dikke twee maanden dracht.(door hun verschil in bloeitijd)
Ik heb vandaag een kwartiertje voor de kast gezeten,een spektakel zoals ze zich naar buiten begeven en weer naar binnen,grappig is dat vanmorgen bij lagere temparaturen verschrikkelijk veel stuifmeel binnen kwam.Vanmiddag tijdens het kwartier heb ik een zevental bijen met stuifmeel gezien,waarvan vijf met een piepklein beetje.
Het rook bij de kast net zo sterk als onder de linde's zelf.
Petro
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Naast m'n kasten staat een hemelboom en die zoemt van de bijen!
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Vandaag is eigenlijk gister,maar moest nog naar cursus.
Zaterdag meende ik al dat er een zwerm was afgekomen van mijn volk,enkel was er eergister grote paniek op de tuinen aangezien mijn bijen werden aangevallen door een grote zwerm wespen.(ik heb kunnen uitleggen dat het de bijen zelf waren)
Dus mijn moer was schijnbaar weer teruggeklommen in de kast(geknipt)en heeft het nogmaals geprobeert.
Toen ik gister uiteindelijk de kast nakeek waren er al geen eitjes meer en gesloten doppen,maar tot mijn vreugde zat de moer er wel weer in!
Ik heb haar in een vijframer dadant gezet naast het volk met de doppen die op zijn eigen plaats is blijven staan.
Nu heb ik dus weer twee volken!
Nu komt enkel in de aankomende maand een Buckfastmoertje die ik besteld heb,hoe ik dat ga oplossen?
Heeft er nog iemand in Amsterdam een kaal volkje voor me zonder moer? :shock:

Petro
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

je kunt het ímportmoertje´ opzetten´ in een klein miniplus of zoiets
en in september je grote kast de moer eruit en verenigen met het miniplusje?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

petro schreef:Nu komt enkel in de aankomende maand een Buckfastmoertje die ik besteld heb,hoe ik dat ga oplossen?
Heeft er nog iemand in Amsterdam een kaal volkje voor me zonder moer?
Als je hoofdvolk voldoende bijen heeft zou je een schudzwerm kunnen maken.
Jannes

Bericht door Jannes »

Nog een optie:
Heb vorige week een vlieger gemaakt. 6-ramer op de plaats van de grote kast. De grote kast een meter opzij. Raam brias in de 6-ramer en als je hebt, kan er de dag erna een nieuwe moer in. Eergisteren was de dame aan de legJe kunt ook een weekje wachten, maar dan wél alle doppen er uit halen die op het brias-raam zijn gemaakt.

Er zijn erg veel methoden, vele wegen leiden naar Rome. Afhankelijk van het volk, de mogelijkheden van je zelf en het moment.
Als je dan klaar bent, bedenk je vast wel weer iets anders, van zo had ik het óók kunnen doen!

Jannes
Plaats reactie