Wat deed jij vandaag??? 2012

Hierin wordt een kopie van de berichtenreeks van Wat deed jij vandaag??? geplaatst. Er zouden hieruit nog wat berichten gefilterd worden om te bewaren.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Hans van der Post. »

Erik Konijn schreef:Vandaag naar 1 van mijn volken geweest die op de Helenium ( Zonnekruid) staat. 16 doppen weg gebroken. Hoe lang gaat dit nog door? moer van 2012.
Zeker een vroeg geboren moer? (mei)
Zelf heb ik dit al een paar keer meegemaakt dat een volk zo laat in de tijd wil zwermen. Geef dan toe en maak een veger!
Als het kan verplaats de veger en laat het volk redcellen aanzetten op de tiende dag breken - ALLEMAAL - :be2:
Twee dagen later het volkje - de veger vereningen, voor de zekerheid met de krant.

Als je doppen blijft breken gaat het toch volk zwermen nog voor dat de doppen zijn gesloten!
!Hans.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Vandaag even mijn verenigde volk gecontroleerd(van buitenaf wel te verstaan)
Zondagochtend een volk verenigd met een schudzwerm + moer van Hennie.
Zaterdag en zondag werd er nagenoeg geen stuifmeel meer gehaald door het hoofdvolk(alleen 3 BK gesloten broed waarvan 1 uitlopend)Zaterdag doppen weggebroken en Zondag verenigd.(nog wel even aan schudzwerm een klein kilootje suiker gegeven)
Vanmiddag werden er snippertjes krantenpapier naar buiten gedragen en kwamen er een aantal bijen binnen,zwaar met stuifmeel belast.
Geen dode bij te zien dus het schijnt goed te gaan.
Petro
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Bedankt hans
Ik zal het gaan toepassen kijken of ik het kan stoppen.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Voer bakjes geplaatst woesdag een begin maken met de inwintering en zucht, eindelijk hebben de bijen het door dat de dagen beginnen de "korten" darren worden het leven zuur gemaakt.
!Hans.
Jannes

Bericht door Jannes »

Volken gecontroleerd, alle doen het goed op één na. (het eitjes-kanon van juni)
De hoofdvolken halen nog als bezetenen, weer bijna allemaal de HK vol. Broed wordt al wat minder, volken zijn vol in de bijen.
Staan op 2BK's en 2HK's. ( je weet nooit :lol: )
Mijn 6 en 7 ramers broeden nog volop, 4 a 6 ramen broed. Die laat ik nog even gaan. 2 afleggers zitten inmiddels ook in een 11 raams broedkamer. Ze halen ook nog voldoende, dikke kragen braamraat boven het broed en links en/of rechts een raam vol voer en stuifmeel.
Eind augustus begin september start ik met inwinteren als de dracht opdroogd. De hoofdvolken moeten dan geslingerd worden alvorens ik ga voeren.
Totaal 15 volken die ik ruim op sterkte acht voor de winter.

Van de 3 a 4 productie volken tot nu toe 110Kg honing, er komt zo het zich laat aanzien nog ongeveer 45Kg bij. Voor mijn doen een prima resultaat voor 2012.

Jannes
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het regende en onweerde hier in de Betuwe; heb een artikel op de voorpagina gereed gemaakt; heb je toch even tijd en concentratie voor nodig.

hennie oes iPad
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Oude Essink schreef:Het regende en onweerde hier in de Betuwe; heb een artikel op de voorpagina gereed gemaakt; heb je toch even tijd en concentratie voor nodig.

hennie oes iPad
Geef je een eigen krantje uit??? :D
Alle begin is (bij) zonder honing.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Oude Essink schreef:Het regende en onweerde hier in de Betuwe; heb een artikel op de voorpagina gereed gemaakt; heb je toch even tijd en concentratie voor nodig.
Hoi Hennie! Leuk om te lezen! Ik kan jammergenoeg geen reacties plaatsen bij het artikel, maar je schrijft dat Bremer er een andere raammaat op nahield. Dat is niet het geval, ook hij werkte in Kuntzsch hoch (een spelfout is bovendien zo gemaakt ;))
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

!Hans.
Jannes

Bericht door Jannes »

Vandaag had ik een dagje vrijaf genomen op de zaak. Fundering van de bijenstal was inmiddels hard genoeg en ik heb het trasraam opgemetseld. Valt altijd tegen, fysiek is het behoorlijk wat anders dan mijn dagelijkse werkzaamheden.. (Eigen computer winkel en reparatie-centrum) Een metselaar zou me uitgelachen hebben, maar ik doe het graag zélf, net als alle andere verbouwingen en bouwwerken in, aan en om ons huis.
Nu nog een beetje vochtig houden, en rustig laten uitharden. Hoop as maandag (mijn vrije weekend-dag) te beginnen met de houten raamwerken voor de zijwanden. Zal vanavond een paar foto's posten van de vorderingen. Misschien ook leuk om te volgen?

Jannes
Laatst gewijzigd door Jannes op do 16 aug 2012, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie