verplaatsen winterbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dorothe
Contacteer:

verplaatsen winterbijen

Bericht door Dorothe »

Hallo,
Door de grote nattigheid is mn bijenstal behoorlijk aan t verzakken. De kasten moeten daar zo snel mogelijk weg om omvallen te voorkomen.
Kan ik ze 2 weken ergens anders zetten met evt. een doek ervoor zodat t zo koud en donker mogelijk blijft bij de kasten? Max temperatuur de komende tijd hier 7 gr.
Moet ik dan de vlieggaten ook na het verplaatsen dicht houden?
Is verplaatsen als het donker is beter dan overdag?
Het liefst bouw ik de stal ergens anders. Zouden de bijen die nieuwe plek accepteren of gaan ze weer terugvliegen naar de oude stek? :hive:
Hoor graag jullie raad en ervaringen.
Dorothe
de vos roger
Contacteer:

Re: verplaatsen winterbijen

Bericht door de vos roger »

Beste Dorothe,
ik ga je vraag eerst beantwoorden met een andere vraag :)
Op welke afstand van hun huidige plaats wil je ze nu verplaatsen ?
Als dat +/- 1 km is , dan kan dat nu die periode , in de zomer is dat best 6 km.
Als ze nu buiten komen blijven ze toch in de onmiddellijke omgeving.
Je sluit alleen de bijen op bij het verplaatsen, anders niet.
Na het verplaatsen wacht je best een half uurtje om het vlieggat terug open te maken.
Verplaats je bijen gerust tijdens de dag in plaats van s'avonds.
Bijen accepteren steeds hun nieuwe plek bij het verplaatsen.
groetjes
roger
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bijen vliegen bij een temperatuur van +7 C. hooguit 500 mrt .
Als je de volken 1 Km verplaatst is het ver genoeg om ze niet terug te laten keren naar hun oude plek.
Bij het verplaatsten even de vlieggaten dicht maken, en op hun nieuwe plek 10 min. wachten voor ze weer te open.
In die tien minuten komen de volken tot rust anders zouden ze niet georienteerd de kast uit stormen.
Sterkte met het verplaatsen.
!Hans.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vorige winter heb ik mijn bijen in een koude periode 50 meter verplaatst. Dat ging probleemloos. Wat ik wel heb gedaan ( ergens gelezen) is een aantal takken van een conifeer voor de vlieggaten gelegd op zo' manier dat de bijen die naar buiten gaan door die takken moeten. Daardoor schijnen ze door te hebben dat er iets veranderd is en vliegen ze opnieuw in.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Dorothe schreef:Hallo,
Door de grote nattigheid is mn bijenstal behoorlijk aan t verzakken. De kasten moeten daar zo snel mogelijk weg om omvallen te voorkomen.
Kan ik ze 2 weken ergens anders zetten met evt. een doek ervoor zodat t zo koud en donker mogelijk blijft bij de kasten? Max temperatuur de komende tijd hier 7 gr.
Moet ik dan de vlieggaten ook na het verplaatsen dicht houden?
Is verplaatsen als het donker is beter dan overdag?
Het liefst bouw ik de stal ergens anders. Zouden de bijen die nieuwe plek accepteren of gaan ze weer terugvliegen naar de oude stek? :hive:
Hoor graag jullie raad en ervaringen.
Dorothe
Hallo Dorothe,

als je de oude standplaats een lekker plek vind om je bijen te hebben moet je in drasige grond je bijenstand zeer degelijk bouwen.
Zelf sta ik ook op een dergelijke plek, bijna ín de sloot.
Ik heb een bijenstand gebouwd van hogedruk geimpregneerde balken zo´n 1.5 meter de grond in.daar staan d zo´n 5-6 kasten op.
simpel een aantal draagpaalen (bij mij 8) en daar ]waare balken aan waar de kasten op staan simpel en eenvoudig.
als je het zo doet heb je geen last van omvallen omdat je kleine hijpalen het geheel recht houden.
bij mij moet ik het wel werkpad achter en voor de kasten langst ieder jaar met zo´n 20 cm houthaksel verhogen omdat het langzaam weer
wegzakt, en ik liever niet in voor en najaar tot aan de enkels in de bluber sta.
Maar man/vrouw wat een lekkere plek om te staan.
Bij je definitieve standplaats moet je even wat investeren maar dan heb je ook wat.
mijn bijnstand koste een paar honderd gulden, maar die doet nu al 20 jaar diens en kan nog zeker een 20 jaar mee.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Plaats reactie