alfa vulgaris schreef:samengevat:
Niet te dunne koelpijp gebruiken Hennie,als ik het zo beluister krijg je daar spijt van.
Gister heel technisch verhaal ingetypt.
Ik vind het erg leuk om over warmte na te denken en heb er jaren knap geld mee gemaakt.
Uiteindelijk is het na wat ervaring te hebben toegepast op de utivoering zo dat:
Het oppervlak waar het koelwater de binnenkant van de pijp raakt de meest bepalende factor is voor de hoeveelheid warmte die kan worden afgevoerd.Daarna de koelwatertemperatuur en daarna pas de hoeveelheid doorstromend water in deze uitvoering mijns inziens.
Het is in mijn beleving niet verkeerd om de bestaande pers na te apen want die uitvoering heeft in de praktijk bewezen dat de benodigde hoeveelheid koelend oppervlak voldoende is om er leuk bedrijf mee te voeren.
Omdat u het oppervlak van de pers groter maakt zou ik naar ratio van oppervlak van de pers de hoeveelheid koelend oppervlak van de leiding ook groter maken om voldoende warmte af te voeren in dezelfde tijd.
A pers : A leiding
l x b : phi x d x l
Een kanppe doorrekening is leuk maar het is altijd de praktijk die uitwijst of het de moeite van het berekenen waard was.
Er zijn zowiezo 7 faktoren die in dit geval de warmtestroom bepalen,dat wordt een uitkomst van een berekening met een vrij lage significantie.
Ook vraag ik mij af of het gebruik van siliconenslang wel het gewenste resultaat zal leveren.
Niet helemaal tevreden met m'n gegoogle,maar zo 1 2 lijkt het mij erop dat de warmtegeleiding van koper echt 200 x beter is dan siliconen.
Daarbijspeelt de overgangsweerstand ook nog een rol hier kan ik geen gegevens over vinden,maar de ruwheid van het oppervlak bepaald mede de overgangsweerstand.Ik neem aan dat siliconen veel gladder is dan koper en zal er meer warmteweerstand zijn tussen siliconen en water.
Beter koper dan goedkoper