Ik kan geen was meer zien!
Vandaag is er weer bijna een dag opgegaan aan opwarmen, krabben en kappen (met beitels en verfkrabbers), afkoelen (en bezinken), weer opwarmen, overgieten en opnieuw zeven, kuipjes vullen, weer laten afkoelen, randjes afsnijden, opslaan, ETC. Ik ben er klaar mee. Resultaat: weer allemaal goudklompjes. In totaal heb ik de afgelopen dagen ca. 10 kg omgesmolten en gezuiverd. Ik ben dus klaar voor 25 en 26 januarie (kunstraat maken met de vereniging). Ook daar komt weer restwas bij vrij, die ik dan nog een keer omsmelt naar een goed blok samen de kleine reststukjes die ik nu nog heb.
Nog een paar tips: zeven kan ook gewoon met oud linnen. Ik heb mijn oude pyama in stukken gescheurd en voor het zeven gebruikt. Even met wasknijpertje vastzetten. Max. twee keer zeven zit het linnen vol en kun je het weggooien.
De boterkuipjes handigen mij toch het beste. Ze koelen snel af en het onderste randje met een kleine hoeveelheid bezinksel snij ik er af. Dat gaat heel gemakkelijk als een plakje brie voor op een toastje.
Een deel van mijn bevindingen beschreef ik ook in de deze topic:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... it=kaarsen