Beste mensen wat gaat het onderwerp snel. Ik heb niet de tijd beschikbaar om hier iedere dag op te reageren. De reacties op mijn bijdrage ervaar ik als positief. Je wordt weer eens aan het denken gezet.
Jasper K schrijft. “Druppelen met 20 graden oplossing lijkt mij dus niet zo vreemd. Ik zat op een 15 - 20 graden tijdens druppelen geen gas geroken of gezien.”
Over het verwarmen van de oxaalzuur oplossing: Ik wil graag voorkomen dat verwarmen verkeerd wordt geïnterpreteerd. Verwarmen tot 40 á 50 graden is volgens mij veel te hoog. Dan krijg je wel gasvorming. Dat zie je niet maar je kunt het wel ruiken. (eigen ervaring. Ook ik maak wel eens een vergissing

) Een temperatuur van rond 20 graden zal geen probleem zijn. Ook zal het oxaalzuur bij deze temperatuur nog geen gas vormen.
Jelte schreef: “er kwamen geen druppeltjes uit maar een straaltje (zo snel ging het).”
Jelte ik had het verkeer begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het er moeilijk uit kwam. Dat was niet zo. Je zult een spuit hebben die iedereen gebruikt. We spreken over de druppelmethoden maar we “gieten” oxaalzuur over de volken. Ook bij mij komt er een klein straatje vloeistof uit dat ik in de straatjes met bijen laat lopen.
Jelte van fouten kan je het meeste leren. Ook worden soms nieuwe vindingen gedaan door het maken van een vergissing. Jij hebt nu een dubbele hoeveelheid vloeistof gebruikt. Als dit geen nadelige gevolgen heeft blijkt dat er in de toepassing een redelijk veilige marge aanwezig is. Ik pleit er dus niet voor dat we maar meer vloeistof moeten gaan gebruiken dan geadviseerd wordt. Ik probeer alleen te zeggen dat we een marge hebben in het toedienen van de hoeveelheid vloeistof.
Albert vroeg “Waar leidt je uit af dat ik dat doe?” naar aanleiding van mijn opmerking dat het menselijk is om de bijen menselijke behoefte aan te meten.
Albert dit was meer algemeen bedoeld. In ons streven om de bijen zo goed mogelijk te verzorgen refereren we de behoefte aan onze eigen behoefte. Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Bijen zijn tenslotte geen mensen. Mensen houden van een warme douche. Wie zegt dat bijen daarvan houden? Onderkoeling moeten we natuurlijk wel zien te voorkomen.
Mijn bijen hebben het nu druk met het verzamelen van water. Daarvoor hoeven ze niet erg ver. Op enkele meters van de kast is een terras aan het water waar natte bladeren en humus ligt. Daar was het een drukte van belang. Hieruit leid ik af dat mijn bijen broed zullen hebben.