Nicot systeem in groot raam

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
HeHo
Contacteer:

Re: Nicot systeem in groot raam

Bericht door HeHo »

Wat moet je met 330 aspirant moeren ?

ik tel veel meer dopjes.
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Ik heb het kleinere nicot systeem twee keer geprobeerd.
Helaas geen resultaat.
Ongetwijfeld heb ik iets fout gedaan.
Kan iemand aangeven welke stappen je moet doorlopen voor resultaat.

groetjes Henk
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Beste Henk,
maak eerst en vooral je nicotsysteem vast in een raampje.
Hang dat raampje met je gesloten nicotsysteem juist naast het broednest zodat de bijen rondom je nicot apparaat in de overblijvende openingen cellen bouwen.
Eens deze gebouwd zijn plaatst ge uw koningin in het apparaat .Niet vergeten wat voederdeeg in het daartoe voorziene vakje .
Laat je koningin daar gerust een paar dagen inzitten tot het grootste deel van de cellen belegd is.
Maak een dag voordien ook een broedloze aflegger klaar.
Na een paar dagen zal je nicot apparaat belegd zijn en moet je je koningin eruit nemen en terug in haar volk plaatsen.
Het belegde nicot apparaat dan in je moer-en broedloze aflegger plaatsen.
De bijen zullen dan je eitjes en larfjes verder verzorgen
groetjes
roger
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Werkt dat echt zo, ik dacht dat je de dopjes over moet plaatsen in een lat met houders voor je dopjes waar ze dan doppen op aan trekken.
Heb je dan zo een groot raam dan moet 100 ramen en kasten met bijen klaar hebben staan.
En als je 2-3-4000 kasten hebt dan is dat goed maar anders kom je bijen te kort.
Tinus Kolsters
de vos roger
Contacteer:

Tinus van zodra je larfjes hebt van 1 dag neem je de dopjes eruit en steek je ze in een houdertje voor het opbouwen van koninginnecellen.
Dit gebeurt ook best in een sterk moerloos volk , of in een honingzolder tussen twee broedramen met open broed
Als je je nicotsysteem dat belegd is door je koningin, gewoon in dezelfde kast laat hangen nadat je de koningin terug in je volk hebt laat lopen, dan eten de bijen de eitjes terug op uit de kunstcellen , heel zelden wordt er in een moergoed volk van de eitjes larfjes.
groetjes
roger
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

HeHo schreef:Wat moet je met 330 aspirant moeren ? ik tel veel meer dopjes.
Je hebt gelijk, 't zijn er 665 ! Kun je 14 (ieder 40 doppen) starters mee vullen.
Groeten, Willem :violin:
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

de vos roger schreef:Beste Henk,
maak eerst en vooral je nicotsysteem vast in een raampje.
Hang dat raampje met je gesloten nicotsysteem juist naast het broednest zodat de bijen rondom je nicot apparaat in de overblijvende openingen cellen bouwen.
Eens deze gebouwd zijn plaatst ge uw koningin in het apparaat .Niet vergeten wat voederdeeg in het daartoe voorziene vakje .
Laat je koningin daar gerust een paar dagen inzitten tot het grootste deel van de cellen belegd is.
Maak een dag voordien ook een broedloze aflegger klaar.
Na een paar dagen zal je nicot apparaat belegd zijn en moet je je koningin eruit nemen en terug in haar volk plaatsen.
Het belegde nicot apparaat dan in je moer-en broedloze aflegger plaatsen.
De bijen zullen dan je eitjes en larfjes verder verzorgen
groetjes
Beste Roger,

Ik heb nicot systeem vastgezet met twee schroeven aan bovenlat zodat het systeem precies in de midden van het raam zit.
Rondom kunstraat wat inmiddels al uitgebouwd is.
Ik heb vandaag gehoord om het systeem in te srijken met een laagje was. daar hoor ik jou niets over zeggen.
Nadat het raam er twee weken ingehangen had de koningin erin gedaan, geen deeg erin omdat ik ervan uit ging dat de bijen de koningin verzorgen.
Ik had toen het advies een dag later kijken of er eitjes zijn en dan de koningin bevrijden, zoniet nog een dag afkijken maar niet langer dan twee dagen opsluiten.
Om teveel stress te verkomen. Je weet dan ook de leeftijd van de larfjes.
Ik begrijp van jou dat de moer er in moet blijven anders worden eitjes verwijderd.
Je schrijft de moer doet er enkele dagen over om het te beleggen, maar dan weet ik toch niet de leeftijd van de larfjes.
Het inhangen van het gehele nicot systeem in een hopeloos moerloos volk is ook nieuw voor mij. Het zal dan wel een heel groot volk moeten zijn voor 100 dopjes.
Het voordeel is wel dat je dan maar een volk nodig hebt. Maar dan ben je koninginnen aan het kweken op oudere larfjes.
Ik heb nog veel vraagtekens.
instrijken met laagje was ja of nee
voeren met deeg, de bijen voeren de koningin toch.
hoelang de koningin opsluiten, ik wil zeker zijn dat ik de juiste leeftijd van de larfjes heb.
moet er al broed zitten rondom het nicot systeem alvorens de koningin erin te doen.
vorig jaar zat er alleen nectar rondom, dus de verkeerde plek voor broed volgens de bijen.
moet na het bevrijden van de koningin het rooster erop of eraf.
Ik ben er nog niet aan uit....
mooi systeem als het werkt maar nu nog weten hoe het werkt.

groetjes Henk
de vos roger
Contacteer:

Beste Henk, ik versta je frustratie, ik heb ben dat ook allemaal tegengekomen .
Je apparaat insmeren met een laagje was, dat mag maar ik doe dat niet.
Dat hoekje voederdeeg trekt vooral de bijen aan in het vakje bij de koningin, laat ons zeggen het is meer een lokmiddel.
Broed rondom het nicotsysteem zou goed zijn, maar niet noodzakelijk, de opbouw rond het apparaat is dat anderzijds wel.
Je koningin in het apparaat laten tot je ziet dat er voldoende cellen belegd zijn, dat kan dus een paar dagen duren, in dat kunstmateriaal is de koningin niet geneigd om onmiddellijk aan de leg te gaan, dus lichtjes insmeren met was is niet slecht.
Als het raampje midden in het broednest hangt is de stressfactor voor de koningin minim, ze heeft ruimte om rond te lopen.
Na het bevrijden van de koningin moet het rooster er af voor je het apparaat in een pleegvolk brengt.
Wat betreft de juiste ouderdom van de larfjes, een geoefend oog ziet de ouderdom van een één-of tweedaagse larve.
Ook de ouderdom van een eitje kan je herkennen.De eerste dag staat het recht, de tweede dag schuin, en de derde dag ligt het plat.De vierde dag is het een klein banaantje geworden die wat in het vocht ligt, dat is je eendaagse larve, deze gebruikt je dan verder voor je koninginneteelt.
Denk nu ook maar niet als je 100 belegde cellen hebt dat je daar dan ook 100 larfjes zal van oogsten, vergeet het, het zullen er een pak minder zijn.
roger
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Beste Roger,

bedankt voor de reactie hier kan ik iets mee.

Ik begrijp dat het probleem is dat de koningin niet graag legt in de kunststof dopjes.

In theorie zou ze het in een uurtje vol kunnen leggen.

Ik wil het nog eens proberen dit jaar.

Overlarven is niet mijn sterkste kant.

Ik heb dit jaar ook geprobeerd de larfjes uit te spoelen en ze dan in de dopjes te brengen, dat ging me veel beter af.

Groetjes Henk
Plaats reactie